Escalatie huisuitzetting Kruidenbuurt onnodig en onzorgvuldig

19 december 2011

Escalatie huisuitzetting Kruidenbuurt onnodig en onzorgvuldig

Half oktober werd het gezin Geesale met veel vertoon van politiemacht uit zijn huis aan het Zuringhof in de Tilburgse Kruidenbuurt gezet. De Kinderbescherming werd bovendien ingeschakeld. Blijkbaar was al een paar keer eerder huisuitzetting op het laatst voorkomen en schuld kwijtgescholden. Toen de buurt opkwam voor het gezin, moest de politie door de bedreigende situatie de operatie opschalen met 15 agenten en honden. De gemeente heeft onderzoek laten doen naar de gebeurtenissen. De SP-fractie in de gemeenteraad wil van B&W weten of de huisuitzetting had kunnen worden voorkomen gezien de betrokkenheid van hulpverlening en Sociale Zaken bij het gezin. Ook vraagt de SP zich af waardoor de huisuitzetting zo heeft kunnen escaleren en wat politie, WonenBreburg en de gemeente gaan doen om bij buurtbewoners weer wat vertrouwen terug te krijgen.

“Onderzoek concludeert nu volgens het Brabants Dagblad dat er nergens onwettige zaken zijn geconstateerd maar ons is niet duidelijk voor wie dat geldt: voor het betreffende gezin of voor de politie”, zegt SP-fractievoorzitter Veerle Slegers. Ze wil ook weten op welke manier de hulpverlening en Sociale Zaken bij het gezin en bij de huisuitzetting betrokken waren. “Je kunt je afvragen of de politie wel alle informatie had en goed was voorbereid als er tijdens de actie ineens moet worden opgeschaald naar 15 agenten met honden.” Slegers wijst ook op de gebrekkige afhandeling van de actie waarbij onduidelijkheid ontstond over de verblijfsplaatsen van de diverse kinderen van het gezin en de huisraad van het gezin in een container verregende: “Het lijkt erop dat alle betrokken instanties volstrekt langs elkaar heen hebben gewerkt. Het gezin en de buurt lijken hier de dupe van te zijn geworden. Dat moet voortaan echt anders.”

Het gezin liep in 2007 een huurachterstand van 559 euro op, die met de jaren uitgroeide tot een schuld van 1400 euro. De moeder van het gezin (die een cursus Nederlands volgde en als vrijwilligster betrokken was bij diverse sociale activiteiten) zei dat Sociale Zaken verantwoordelijk was voor het overmaken van de huur naar WonenBreburg. De betreffende woensdag in oktober kwam een deurwaarder met politiebescherming het gezin uit huis zetten. Er werd geweld gebruikt door de politie om haar werk te kunnen doen en zich te beschermen. De politie zou met honden en knuppels zijn binnengetreden. Een buurman brak twee ribben nadat hij zich verzette tegen de politie toen agenten twee kinderen van het gezin wilden meenemen die hij had opgevangen.
Jeugdzorg had een gerechtelijk bevel om vijf minderjarige kinderen mee te nemen.

Of het geweld dat daarbij gebruikt zou zijn wel of niet terecht was, zou extern worden onderzocht. Drie kinderen (4, 13 en 16 jaar) werden onder de hoede van Jeugdzorg genomen. De twee overige kinderen (13 en 15 jaar) kregen agenten niet te pakken. Pas vrijdags kwam de moeder van het gezin te weten waar ze waren. Alle kinderen werden bij verschillende buren ondergebracht. Veel buurtkinderen hebben de gebeurtenissen gezien. Op school is er door hen veel over gepraat. Een aantal kinderen is erg bang geworden. Een meisje sliep sindsdien bij haar moeder in plaats van in haar eigen bed. Onderzoek concludeert nu dat nergens onwettige zaken zijn geconstateerd volgens het Brabants Dagblad van donderdag 15 december.

De SP-fractie heeft de volgende vragen aan het college gesteld:

1.
Welke hulpverlenende instanties waren betrokken bij het gezin, hoe lang, waarom en op welke manier?
2.
Zijn deze instanties geraadpleegd voorafgaand aan de actie van deurwaarder en politie?
3.
Zijn deze hulpverleners betrokken geweest bij de actie van politie en deurwaarder ?
4.
Er was een gerechtelijk bevel tot uithuisplaatsing van de kinderen van het gezin. Waren medewerkers van de Kinderbescherming/bureau Jeugdzorg aanwezig bij de actie?
5.
Welke briefing hebben de betrokken agenten gehad?
6.
Welke dreiging maakte dat de operatie werd opgeschaald naar ondermeer 15 agenten met honden?
7.
De huisraad van het gezin heeft lang buiten in een container gelegen en is verregend. Hoe kon dat gebeuren?
8.
Van twee kinderen van het gezin was twee dagen lang onduidelijk waar ze waren, ook voor de moeder. Hoe kon dat gebeuren?
9.
Klopt het dat een buurman 2 gebroken ribben heeft opgelopen? Zo ja, hoe komt dat? Bent u het eens met de SP-fractie dat dit niet had mogen gebeuren?
10.
Er is extern onderzocht of het geweld waarmee de actie gepaard ging wel of niet terecht was. Door wie is dat onderzocht en wat zijn de uitkomsten van dat onderzoek?
11.
Is ook onderzocht door welke oorzaken deze actie zo kon escaleren? Zo niet, waarom niet?
12.
Onderzoek concludeert dat nergens onwettige zaken zijn geconcludeerd, zegt de krant. Betekent dit dat de betreffende familie niets onwettigs heeft gedaan, of de politie, gemeente en/of WonenBreburg? Graag een toelichting.
13.
Welke actie heeft u ondernomen of gaat u ondernemen richting WonenBreburg om huisuitzettingen door huurschuld waar enigszins mogelijk te voorkomen? (Zie ook eerdere vragen van de SP hierover)
14.
Welke conclusies heeft het onderzoek nog meer opgeleverd en op grond van welke onderzoeksgegevens?
15.
Veel kinderen die ooggetuige waren van de gebeurtenissen hebben op school aangegeven bang te zijn geworden. Hoe zijn deze kinderen opgevangen? Heeft de school daarbij advies en/of hulp gekregen, is er meegedacht met de leerkrachten en zo ja, op welke wijze? Zo niet, waarom niet?
16.
Op welke manier was en is Sociale Zaken betrokken bij het gezin?
17.
Blijven de ouders van het gezin in beeld bij de gemeente en bij hulpverlening en zo ja, op welke manier? Zo niet, waarom niet?
18.
Op welke manier gaan politie, WonenBreburg en gemeente zich inzetten om het vertrouwen van buurtbewoners terug te krijgen?