h

Verslag informatie-avond Cityring

21 juni 2005

Verslag informatie-avond Cityring

Op donderdag 16 juni hield de gemeente een informatie-avond over de inrichting van de Cityring. SP steunfractielid Angelique Crestian was aanwezig en maakte het volgende verslag.

Er waren aan de muur een aantal ontwerppresentaties en plattegronden te zien over hoe het gaat worden op Spoorlaan; Heuvelring en Paleisring in 2006 en 2015. Deze konden bekeken worden tijdens het inloophalfuurtje. Met enige mondelinge toelichting die meer weg had van een verkooppraatje over hoe geweldig het wordt, dan gewoon informatie. Kritische vragen/aanmerkingen worden kundig ontweken.

Het programma:
19:30 - inloophalfuurtje
20:00 - presentatie plannen (voorlichting en virtual realitypresentatie)
21:00 - pauze
21:15 - vragen vanuit de zaal/discussie
22:00 - einde

De avond had drie voorlichters:
Rob van Ekeren – projectmanager plan cityring
Leon Bergmans – verkeersontwerper plan cityring
Amy van Hest – communicatiemedewerker plan cityring

Opkomst:± 23 mensen, waaronder enige middenstanders en bewoners. Na de pauze blijken er al zo’n 10 mensen vertrokken. Gisterenavond was de opkomst ± 35 mensen.

Vragen uit de zaal:

V: Hoe denkt de middenstand over de plannen?
A: Goed, er is al veel positief overleg geweest. Dit wordt tegengesproken door een aantal middenstanders in de zaal. Is er eigenlijk wel een goede vertegenwoordiging van de middenstand vraagt één van hen zich af.

V: Zal er niet veel sluipverkeer van de ringbanen over de heuvelring gaan?
A: Nee, want de cityring heeft juist de bedoeling het verkeer uit de binnenstad te weren dat daar niets te zoeken heeft.

V: Worden de geluid- en luchtoverlast minder?
A: Ja, er komt een 1 verkeerslicht meer op de cityring, maar de verkeerslichten worden op elkaar afgestemd, waardoor er een betere doorstroming zal plaatsvinden.

V: Ligt de herinrichting van de Piusstraat ook binnen het cityringplan?
A: Ja, maar de herinrichting van het Heuvelplein niet

V: Hoe zit het met bereikbaarheid van de garageboxen aan de Mauritshof, tijdens de aanleg?
A: In het najaar van 2007 vindt met bewoners overleg plaats. Nu nog niet te overzien.

V: Ik heb iets gehoord over toegangspasjes voor bewoners tijdens de aanleg hun huis niet (normaal) kunnen bereiken, als ze niet over de heuvel kunnen. Klopt dit?
A: 350 huishoudens krijgen een toegangspasje van de Gemeente.

V: Aanrijtijden van de hulpdiensten: kunnen die worden gegarandeerd als er calamiteiten zijn op de Korte Heuvel/Paleisring en er is een eenbaansweg op de Heuvelring?
A: Of er nu een, twee of drie rijbanen zijn, het verkeer kan toch opstoppen. Hulpdiensten kunnen trouwens gebruik maken van de busbaan. In een vroeg stadium wordt er ook een verkeersbeïnvloedingsstysteem ingezet.Op horeca-avonden en tijden evenementen wordt de Heuvelring afgesloten voor het overige verkeer. Voorlopig is bepaald dat dit zal zijn vanaf 01:00 uur (’s nachts, of in ieder geval vanaf einde dienstregeling stadsbussen). De brandweer is het hier niet mee eens, die willen dat dit tijdstip aanzienlijk vervroegd wordt. Maar daar komen we wel uit. In ieder geval worden de verkeerlichten afgestemd op elkaar. Er is tevens vanuit de brandweer de wens geuit: de brandweerkazerne te verhuizen. Vanuit die nieuwe locatie is bereik vanaf de buitenkant van de ring mogelijk.

V: Zullen de mensen niet te makkelijk de servicestroken gaan misbruiken om de parkeren m.n. op de Spoorlaan?
A: Nee, want er wordt voor voldoende (nieuwe) parkeervoorzieningen gezorgd (bijv. de megaparkeergarage aan het P. Vreedeplein). Dit zijn allemaal parkeervoorzieningen binnen de ring. Bovendien komt er een parkeerverbod, omdat parkeren aan de linkerkant van de weg bij éénrichtingsverkeer gevaarlijk is.

V: U wilt gewoon autoverkeer uit de stad weren, door de mensen te frustreren met steeds omrijden om hun huis/garage te bereiken?
A: Nee, dat willen we juist niet. Er wordt voor een aantal huishouden voor pasjes gezorgd. Verder is het juist de bedoeling verkeer uit de binnenstad te weren dat daar niets te zoeken heeft. We bouwen niet voor niets parkeergarages.

V: Wij als middenstanders vind het feit dat het een mooi plan is, een zaak voor later. De tussenfases kunnen voor ons een groot probleem worden. Daarbij vind ik dat er gebrek aan inspraak is voor middenstanders. Wat is 30 juni nu voor een termijn!
A: Er is overleg geweest met de winkeliersvereniging, en ja voor de realisatie van een mooi plan als dit, zal de middenstand iets over moeten hebben.

Inspraakprocedure:

  • Schriftelijk reageren vóór 30 juni 2005
  • Verkeersbesluiten liggen 6 weken ter inzage op Gemeentelijk Informatiecentrum en Stadswinkels.
  • Bestemmingsplannen Spoorlaan liggen 2 weken ter inzage in het najaar van 2005.
  • In week 26 van 2005 verschijnt er een infokrant die in heel Tilburg verspreidt wordt.
  • Projectmanager Rob van Ekeren is voor vragen bereikbaar op Tel. 542 86 68.
  • Er is/komt een tentoonstelling in het Gemeentelijk Informatiecentrum.
  • Informatie is voor burgers beschikbaar op www.tilburg.nl

Kortom er werd heel kort en bondig gereageerd op vragen, en soms zelf ronduit ‘kort door de bocht’ of onzinnig. Discussie werd uit de weg gegaan. Het was duidelijk de bedoeling simpelweg dit Cityringplan en dat van de Spoorzone als iets geweldigs ter verkopen middels stevige marketingmethoden en indrukwekkende presentatiemiddelen. Mensen met kritiek werden vriendelijk maar toch een beetje als dom weggezet.

'Forse kritiek op Cityring' (Brabants Dagblad, 21 juni 2005)

U bent hier