Spoeddebat veiligheid domme VVD-stunt

12 juli 2005

Spoeddebat veiligheid domme VVD-stunt

Het spoeddebat dat de gemeenteraad gisteren hield naar aanleiding van enkele schietincidenten in Tilburg was niets meer dan een domme publiciteitsstunt van de VVD. Deze fractie wilde makkelijk scoren met een gevoelig onderwerp maar kwam van een koude kermis thuis.

Vijf schietincidenten in 16 dagen, voor de VVD aanleiding om te denken dat Tilburg een ‘moordstad’ is geworden. Behalve dat er bij die schietpartijen niemand om het leven kwam, bleek het met de toegenomen onveiligheidsgevoelens ook nogal mee te vallen. De incidenten waren afrekeningen in het criminele (drugs) circuit. SP fractievoorzitter Van den Hout: ‘Het zal wel niet politiek correct zijn, maar ik vind boeven die elkaar naar het leven staan toch van een andere orde dan onschuldige Tilburgers die het slachtoffer worden van geweld’.

De VVD had enkele vragen aan burgemeester Vreeman over de achtergrond van de schietpartijen, maar kwam zelf niet met een zinvol voorstel over wat er nou veranderd zou moeten worden in Tilburg. Een spoeddebat waarvoor de raadsleden van vakantie moesten terugkomen was dan ook een veel te zwaar middel. Helaas stemde CDA en PvdA in met deze procedure, iets waar ze gaandeweg het debat al spijt van kregen.

De burgemeester nam het voorstel van de SP over om te gaan praten met politie en openbaar ministerie over een meer genuanceerd persbeleid: ‘Niet elke gestolen fiets hoeft in een persbericht naar buiten te worden gebracht, dat leidt enkel tot een hoop flauwekulberichten in de krant waar niemand wijzer van wordt’, aldus de fractie.

Reageer op dit artikel

Kijk naar Omroep Brabant TV over dit debat