Actie Noodrem in Oisterwijk

18 oktober 2005

Actie Noodrem in Oisterwijk

Op donderdag 17 en vrijdag 18 oktober jl. hebben de Oisterwijkse SP-leden handtekeningen opgehaald tegen het nieuwe zorgstelsel. Op donderdag stonden we vanaf half 8 bij het winkelcentrum in de Pannenschuur en op vrijdag hebben we op diverse locaties in het dorpscentrum gestaan.

Op beide dagen kregen we veel positieve reacties. Bovendien waren veel mensen bereid de protestkaarten ter plekke in te vullen of in elk geval een aantal kaarten mee te namen. Van voorbijgangers die ter plekke ondertekenden, kregen we zelfs zo nu en dan het verzoek om een aantal extra kaarten mee te geven voor familieleden en andere geïnteresseerden.

Eens te meer werd duidelijk dat er onder de Nederlandse bevolking, en dan met name onder die mensen die tot de lagere en middelste inkomensgroepen behoren, veel ongerustheid bestaat over het nieuwe zorgstelsel. Ook kwamen we te spreken met mensen die ons erop wezen dat de voorlichting over dit nieuwe stelsel tot dusver onvoldoende is geweest. Veel van hen bleken namelijk helemaal niet precies op de hoogte te zijn van de consequenties van dit nieuwe zorgstelsel. Als het stelsel op 1 januari 2006 werkelijk wordt doorgevoerd, zal Hoogervorst de chaos, die hij als grond voor zijn aftreden noemde, aan den lijve ondervinden.

Een enkele keer spraken we mensen die zeiden er op vooruit te gaan door dit nieuwe zorgstelsel, maar meer dan een handvol is dit niet geweest: overigens ging het in die gevallen om mensen die in hun huidige verzekering al onverzekerd bleken te zijn voor bepaalde basisvoorzieningen, zoals de tandarts/huisarts of die voor die basisvoorzieningen een hoog eigen risico hadden afgesloten. Diverse kabinetten voor dit afbraakkabinet Bakellende hebben een afname van de toegankelijkheid van de gezondheidszorg veroorzaakt: de situatie wordt er echter door dit kabinet voor de meerderheid van de bevolking slechter door. Slechts een kleine minderheid, met een hoog inkomen of met een zeer beperkte dekking, gaat er door dit nieuwe stelsel op vooruit.

Daarom is het van belang massaal aan de Noodrem te trekken om te proberen te voorkomen dat dit systeem op 1 januari a.s. alsnog wordt ingevoerd. In een democratie hoort de invloed in handen te zijn van de meerderheid van de bevolking en de wensen van die bevolking moeten ook daadwerkelijk worden gerealiseerd. Help ons daarom mee te voorkomen dat dit rampzalige stelsel wordt ingevoerd.

Werkgroep Oisterwijk