Buys Ballotstraat zakt langzaam weg

24 oktober 2005

Buys Ballotstraat zakt langzaam weg

Het grondwaterpeil onder de Tilburgse Buys Ballotstraat is gedaald sinds er nieuwe riolering is aangelegd. Als gevolg daarvan verzakken de huizen zodanig dat inmiddels flinke scheuren in de dragende muren van woningen zijn ontstaan. Op sommige plekken komt de bovenverdieping zelfs los op de onderverdieping te liggen. De SP fractie wil deze zaak aankaarten in de eerstvolgende vergadering van de Commissie Fysiek.

SP raadslid Paul Huijgen: “Naar aanleiding van ons wijkbezoek aan de Zeehelden- en Uitvindersbuurt melden zich enkele bewoners van de getroffen huizen bij ons. De nieuwe riolering is daar aangelegd ter voorbereiding op de nieuwbouw in het kader van de herstructurering van deze buurt. Op termijn betekent dit echter een serieuze bedreiging voor de woningen”.

In het kader van diezelfde herstructurering kunnen bewoners in aanmerking komen voor subsidie op verbetering van de buitenkant van hun woning. Huijgen: ”Maar dat zou dan wel dít jaar moeten plaatsvinden. Dat is heel onhandig gepland van de gemeente, want de nieuwbouwactiviteiten in de wijk zijn nog lang niet afgerond en kunnen makkelijk zorgen voor weer nieuwe vervuilingen of problemen”. Bovendien is een dergelijke ‘schilverbetering’ pas zinvol als een oplossing is gevonden voor het scheuren van de muren en plafonds.

De gemeente heeft een zogenaamd expertisebureau ingeschakeld om de schade te bepalen. Volgens Paul Huijgen bemoeilijkt dit bureau echter een constructieve oplossing: “Buurtbewoners voelen zich door deze ‘experts’ niet serieus genomen, worden door hen zelfs geschoffeerd. Een zinvolle planning rond het vaststellen en herstellen van schade laat ook nog altijd op zich wachten”.

Volgens de SP fractie zou de periode voor schilverbetering verlengd moeten worden tot ná afronding van de nieuwbouw en definitieve oplossing van de grondwaterproblemen en de daaruit voortvloeiende schade.

Buys Ballotstraat

Riolering beschadigt huizen (Brabants Dagblad, 26 oktober 2005)
Buijs Ballotstraat verzakt massaal 25 oktober 2005, Omroep Brabant TV (excuses voor het slechte geluid...), Download gratis Real Media speler