ROOD op bezoek bij Voedselhulp Tilburg

28 oktober 2005

ROOD op bezoek bij Voedselhulp Tilburg

Vandaag zijn drie afgevaardigden van ROOD Tilburg, Rosanne Krijgsman, Bastian Soijer en Marjolein Buijssen, op bezoek geweest bij Voedselhulp Tilburg: een bijzonder initiatief van het echtpaar Anneke en Ramon Chumman. Geïnspireerd door hun geloof, heeft hun wens daadwerkelijk iets te willen betekenen voor de medemens, geleid tot het opzetten van dit project. Wekelijks helpen zij 250 tot 300 gezinnen, alleenstaanden en ouderen die van een minimuminkomen moeten leven. Samen met zo’n vijftien vrijwilligers zijn zij de hele week in touw om op vrijdag de voedselpakketten uit te delen.

De pakketten worden wekelijks gevuld met producten die geschonken worden door winkeliers, fabrikanten, boeren en tuinders. Het gaat om producten waarvan de houdbaarheidsdatum te kort is voor de verkoop, die in een oude actieverpakking zitten, of simpelweg om overschotten die niet de markt op mogen, omdat daardoor de prijs per product te veel zou kunnen dalen.

Voedselhulp Tilburg biedt echter meer dan voedselpakketten alleen. De mensen die hun pakket op komen halen worden meteen uitgenodigd plaats te nemen voor een kopje koffie, een gebakje en een praatje. Mensen krijgen de gelegenheid even tot rust te komen, ze kunnen hun verhaal kwijt en soms kunnen de vrijwilligers ze nog van advies voorzien ook.

Het is zeer indrukwekkend om te zien hoe de vele vrijwilligers in touw zijn om de pakketten klaar te maken en de mensen op hun gemak te stellen. Tegelijk is de dankbaarheid van de mensen hartverwarmend.

Uiteindelijk hopen we natuurlijk allemaal dat Voedselhulp overbodig wordt, maar zoals het er nu met dit kabinet uitziet, zal het aantal benodigde pakketten de komende tijd helaas alleen nog maar toenemen.

ROOD Tilburg