Noodstroom voor GSM-masten

23 december 2005

Noodstroom voor GSM-masten

Tijdens de stroomstoring die een tijdje terug delen van Nederland trof bleek in diverse gemeenten ook geen mobiel telefoonverkeer meer mogelijk omdat de GSM-masten geen noodstroomvoorziening hadden of deze niet goed werkte. De SP fractie vraagt het college hier voor Tilburg onderzoek naar te doen en zo nodig in te grijpen.

Juist bij problemen zoals een stroomstoring is communicatie van groot belang. Mensen die door de storing een arts nodig hebben omdat apparatuur uit is gevallen, of de hulp van hun familie moeten inschakelen, zijn afhankelijk van goed werkend telefoonverkeer. In onder anderen Zeeuws-Vlaanderen bleek echter het mobiele telefoonverkeer uitgeschakeld. Alleen SMS-en was nog mogelijk, maar vooral voor ouderen bleek dat niet haalbaar.

De SP fractie stelt vandaag hierover schriftelijke vragen aan het college. De gemeente moet onderzoeken hoe de noodstroom voor GSM-masten is geregeld en of deze ook naar behoren werkt. Mocht dat niet het geval zijn, zal de gemeente moeten ingrijpen en er zorg voor dragen dat de providers hun noodsystemen op orde hebben.