Prijsvraag Heuvel volkomen lachertje

13 april 2006

Prijsvraag Heuvel volkomen lachertje

Met een prijsvraag wilde het college de burgers van de stad laten beslissen over de herinrichting van de Heuvel. Nu blijkt zelfs dát een lachertje: burgers mogen ideeën aanleveren, maar de prijsvraag zelf gaat tussen professionals en wordt gekeurd door een vakjury. Als dit de nieuwe benadering wordt waarmee het ‘nieuwe’ college de burgerparticipatie wil vergroten verwacht de SP daar niet veel van.

Inspraak over de Heuvel?Vandaag presenteert het college het foldertje over deze prijsvraag. Burgers kunnen ideetjes insturen, maar die komen niet verder dan het stadhuis. Met die inzendingen ‘wordt rekening gehouden’ bij het opstellen van een programma van eisen voor de professionals die aan de echte prijsvraag meedoen.

“Een hopeloze poging om burgers de illusie te geven van inspraak, het is een zoethoudertje, een volkomen lachertje, niet meer en niet minder”, aldus de SP fractie. Het onvermogen van de stadsbestuurders om te begrijpen wat burgers verwachten is bijna grenzeloos. Een referendum over de échte toekomst van de Heuvel was taboe, en de prijsvraag moest zorgen voor een doekje voor het bloeden. Nu blijkt het niet meer te zijn dan een wc-papiertje op een open wond.

De SP roept burgers op zich niets aan te trekken van de beperkingen van de prijsvraag en hun échte idee over hoe de Heuvel eruit zou moeten zien massaal in te sturen. “Wij zijn benieuwd hoe dan rekening gehouden gaat worden met de inzenders die vinden dat de Heuvel een autovrij, groen, gezellig en leefbaar plein moet worden”. De inzendingen mogen ook gestuurd worden naar www.laatjenietnaaien.com.

Reageer op het weblog
www.heuvelautovrij.nl