Mundial in de greep van het ‘grootkapitaal’

9 mei 2006

Mundial in de greep van het ‘grootkapitaal’

Het Brabants Dagblad van 8 mei 2006 berichte over de samenwerking tussen de Rabobank en Festival Mundial. Daarbinnen biedt Festival Mundial de leden van de Rabobank een feestprogramma met artiesten aan in de grote tent in het Leijpark. In ruil daarvoor zal de Rabobank educatieve projecten op scholen en het kinderfestival Via del Mondo ondersteunen. De SP beschouwt - na het heffen van hoge entreegelden en van onbetaalbare tarieven voor stands voor kleine organisaties - deze kongsi als een zoveelste voorbeeld van de zeer ongewenste ontwikkeling en stelt vandaag vragen over de samenwerking tussen gemeente en Mundial.

big business!Mundial-directeur Drissen en Rabobank-directeur Van den Ende spreken over een “strategische alliantie” en “een partnership op het gebied van maatschappelijk ondernemen”. De SP beschouwt (na het heffen van hoge entreegelden en van onbetaalbare tarieven voor stands voor kleine organisaties) deze samenwerking als een zoveelste voorbeeld van de zeer ongewenste ontwikkeling van het Festival Mundial van een groot(s) intercultureel, sociaal verbindend, educatief en entertainend festijn voor alle Tilburgers tot een allengs commerciëlere, elitairdere en exclusievere happening waarbij de educatieve en sociaal bindende elementen steeds verder naar de achtergrond verdwijnen.

SP raadslid Veerle Sleger: “Ik vind het op z’n zachtst gezegd bijzonder wrang dat een grote internationaal opererende bancaire instelling voor ‘behoorlijk wat geld’ (aldus Rabodirecteur van den Ende) letterlijk en figuurlijk een podium koopt om zichzelf uitgebreid te etaleren als een maatschappelijk betrokken onderneming, nota bene binnen een festival dat is opgezet om aandacht te vragen voor een problematiek - de voortdurende grootschalige armoede in ontwikkelingslanden - die grotendeels juist wordt veroorzaakt door de activiteiten van met name internationaal opererende bancaire instellingen”.

“Als een groot bedrijf zoals de Rabobank serieus zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid wil nemen, moet het dat doen door zijn investeringen in bedrijven in ontwikkelingslanden te gaan screenen op hun sociale neveneffecten en door mee te werken aan schuldenverlichting zonder schadelijke economische voorwaarden, in plaats van in een stad als Tilburg een zogenaamd sociaal gezicht te tonen en daarmee ondertussen veel lucratieve positieve exposure voor zichzelf te creëren”, aldus Slegers.

De SP ziet hierin aanleiding om vandaag schriftelijke vragen aan het college te stellen. De fractie wil weten of B&W de mening delen dat het onwenselijk is dat het festival steeds commerciëler en exclusiever wordt. Tevens vraagt de partij om de samenwerking met het festival – in casu de subsidie, het gebruik van het Leijpark en overige faciliteiten in het kader van bijvoorbeeld ordehandhaving - in dit nieuwe licht te heroverwegen.