h

Cityring: de cijfers

20 juni 2006

Cityring: de cijfers

Het alternatieve Cityringplan van de oppositie is doorgerekend door hetzelfde bureau dat de plannen van het college heeft berekend. Op basis van die cijfers komen wij tot de conclusie dat er voldoende twijfel bestaat over de zaligheid van het collegeplan. Er zíjn alternatieven mogelijk, die moeten dan ook bekeken worden. Oordeel zélf over de cijfers.

In het initiatiefvoorstel van de SP, LST en VVD wordt de Heuvel opengesteld voor autoverkeer tijdens de ochtendspits tussen 7.00 en 11.00 uur. De rest van de Cityring blijft tweerichtingsverkeer, de Noordlaan wordt níet aangelegd. Het bureau Goudappel berekende de volgende cijfers over het autoverkeer op de diverse wegen op en rond de Cityring:

De verschillen in aantallen auto's per 24 uur spreken voor zich. De conclusie die daaruit getrokken moet worden is aan de politieke partijen.

In het plan van de oppositie worden sommige wegen drukker en andere rustiger. Maar niet zomaar willekeurig. Drukker wordt het aan de Schouwburgring en de Noordhoekring. Rustiger wordt het in de woonwijken rondom de cityring (zoals je hierboven kunt zien), en aan de Heuvelring, de Heuvel, het Piusplein en de Paleisring: precies díe wegen van de Cityring waar én veel mensen wonen én waar een zogenaamd verblijfsklimaat geschapen moet worden. Dát zijn de plekken die ontzien moeten worden omdat dat het kloppend hart van de stad is, met rust, groen, terrasjes en mogelijkheden voor evenementen:

In de filosofie van het college zou door het eenrichtingsverkeer op de Cityring het verkeer ‘van binnen naar buiten’ worden gedrukt. Het zou rustiger worden in de binnenstad en drukker op de ringbanen. Echter, uit de cijfers blijkt dat dat niet het geval is. In de binnenstad blijft het even druk, verkeer wordt hooguit de omliggende woonwijken ingestuurd, maar níet naar de ringbanen:

In het voorstel van het College wordt de Spoorlaan éénrichtingsverkeer en wordt de Noordlaan aangelegd (in de woonwijk Theresia) met tweerichtingsverkeer. Deze Noordlaan zou vooral moeten zorgen voor ontsluiting van de Spoorzone. Echter, uit de cijfers van Goudappel blijkt dat die Noordlaan gewoon een drukke doorgaande weg wordt.

In beide plannen is er sprake van nagenoeg evenveel verkeer. Echter, in het oppositieplan gaat dat over de Spoorlaan, een doorgaande weg, in het Collegeplan gaat veruit het meeste verkeer over de Noordlaan, dwars door de woonwijk Theresia.

Ook de bekende knelpunten zijn vergeleken op de hoeveelheid auto's die daar overheen rijden. In onderstaande tabel de situatie van 2001, die als de Cityring wordt aangelegd en die bij invoering van het oppositieplan:

Knelpunten

Woensdag praat de raadscommissie over ons initiatiefvoorstel. De vergadering is openbaar en begint om half zeven ’s avonds. En eindigt op tijd om Nederland – Argentinië nog te kunnen zien…

Reageer op dit artikel
De cijfers van Goudappel: Oppositieplan en Collegeplan (pdf)

U bent hier