Koopzondagen beginnen door te draaien

15 juni 2006

Koopzondagen beginnen door te draaien

Nu ook de ‘grote Albert Heijn’ elke maand een koopzondag gaat organiseren vindt de SP fractie het hoog tijd worden dit fenomeen nog eens onder de loep te nemen. “Tilburgers kopen niet méér producten omdat winkels op zondag open zijn. Voor kleine middenstanders is het dan ook steeds moeilijker op te brengen”. De fractie stelt hierover vandaag schriftelijke vragen aan het college.

In Tilburg mogen sinds begin dit jaar twaalf koopzondagen per jaar worden gehouden. Grote winkelbedrijven kunnen dat veel makkelijker opbrengen dan kleine middenstanders. “Het kost klauwen vol geld aan extra – duur – personeel, maar Tilburgers gaan echt niet meer besteden omdat de winkels op zondag open zijn. Middenstanders staan voor een duivels dilemma: klanten verliezen, of zich een slag in de rondte werken. Volgens mij moeten we nog maar eens goed kijken of we niet aan het doordraaien zijn met die 24-uurs economie”, aldus SP fractievoorzitter Johan van den Hout.

De SP stelt vandaag schriftelijke vragen aan het college. De fractie wil onder anderen weten of het nog gekker gaat worden. Door (delen van) Tilburg uit te roepen tot ‘toeristische gebied’ kunnen nóg meer dan twaalf koopzondagen worden gehouden. Van den Hout: “Zelfs als het college dat niet van plan is, dat soort ontwikkelingen hou je op een gegeven moment niet meer in de hand. Met die hele 24-uurs gekte wordt de sluis steeds verder open gezet. Als de ene grote winkel begint kan de andere niet achterblijven en gaat liefst nog een stapje verder. In die race vallen kleine middenstanders als eerste af, en dat willen we nou juist niet”.

Hoe normaler het wordt om op zondag of tot laat in de avond boodschappen te doen, des te meer wordt de tijd die iemand daar eerst overdag door de week voor nodig had gekoloniseerd door andere klusjes en activiteiten. “Maar het einde van het liedje is dat er tóch niet meer dan 168 uren in een week zitten. Een samenleving die geen normaal rustpunt meer kent slaat op hol. Dan moet je niet raar opkijken als mensen steeds meer gestresst worden, met alle gevolgen van dien”.