SP: Autoloze zondag op 17 september

13 juni 2006

SP: Autoloze zondag op 17 september

In het milieucafe van 7 juni gaf milieuwethouder Moorman aan dat in Tilburg een autoloze zondag wil organiseren. Gezien het feit dat de landelijke autoloze zondag dit jaar plaatsvindt op 17 september is wel enige haast geboden.Naar aanleiding van de uitspraken van de wethouder in het milieucafé en in de overtuiging dat dit geen loze beloftes betroffen, vraagt de SP vandaag aan het college die autoloze zondag te organiseren.

SP raadslid Marjolein Buijssen: “Wij vinden de autovrije zondag een goed initiatief dat zeker navolging in Tilburg verdiend. Het vestigt de aandacht op een groot milieuprobleem in Tilburg, de slechte luchtkwaliteit, maar geeft ook de straten voor één dag terug aan spelende kinderen, voetgangers en fietsers en het spoort de Tilburgers aan de auto in te ruilen voor andere vervoersmiddelen zoals de bus”.

In de schriftelijke vragen die Buijssen vandaag stelt roept de fractie tevens op om tijdens de autoloze zondag het openbaar vervoer te promoten: “Ik wil dat het college met de BBA gaat onderhandelen over een promotie-actie op de autoloze zondag, zoals bijvoorbeeld het voor één dag gratis aanbieden van openbaar vervoer voor alle inwoners van Tilburg, Berkel-Enschot, Udenhout en Goirle”.