Fusie Amarant en Thebe creëert een monster

11 juli 2006

Fusie Amarant en Thebe creëert een monster

De Nma kondigde vandaag aan onderzoek te zullen instellen naar de voorgenomen fusie tussen Amarant en Zorggroep West en Midden Brabant. De SP fractie stelt hierover vandaag schriftelijk vragen aan het college. “Met zo’n monsterverbond wordt de zorg in Tilburg in té grote mate bepaald door één instelling. Wat ons betreft moet dat vooral niet gebeuren”, aldus de SP.

De SP is al bepaald geen voorstander van marktwerking in de zorg. “Maar met de WMO wordt ons die door de strot geduwd. Er is maar één ding erger dan marktwerking, en dat is marktwerking zonder marktpartijen. Een monopoliepositie voor een commercieel werkende instelling is altijd funest. En als zorgbehoevende Tilburgers dáár afhankelijk van worden vrezen wij het ergste”, aldus de fractie van SP.

Nu al wordt zo’n tachtig procent van de thuiszorg door de ZWMB geleverd. De gehandicaptenzorg is grotendeels in handen van Amarant. Bij een fusie tussen beide instellingen valt ook het onderscheid in zorgsoort en doelgroep weg. SP: “Dat is uiterst riskant, want dan bepaald één bedrijf de condities. Van concurrentie is dan geen sprake meer, waardoor de gemeente met haar plicht de WMO uit te voeren altijd aan het kortste eind trekt. In zo’n situatie is ‘vertrouwen’ of ‘traditioneel goede verstandhouding’ tussen gemeente en instellingen al snel niet meer van belang”.

De economische concentratie brengt ook nog andere risico’s met zich mee, meent de SP: “Als deze instelling in financiële problemen komt hebben alle zorgbehoevende Tilburgers daar onmiddellijk mee te maken. Zo kan een teruglopende markt in de ene sector eenvoudig de andere meetrekken en blijkt de zorgreus er een op lemen voeten te zijn. Opnieuw een situatie als bij Zorgcentrum Zuid – dat vorig jaar bijna kopje onder dreigde te gaan – kunnen we ons niet permitteren, zeker niet als de volledige thuiszorg en zorg aan gehandicapten daarvan afhankelijk is”.

De SP vraagt het college zich snel bij de Nma te melden om mee te doen aan het onderzoek naar de gevolgen van deze fusie: “Wat ons betreft moet het pleidooi van de gemeente dan zijn om die fusie níet goed te keuren. Het is gewoonweg te riskant en met zorg moet je geen risico’s nemen”.