Gezichtsscanpasjes: een hellend vlak van glad ijs

6 juli 2006

Gezichtsscanpasjes: een hellend vlak van glad ijs

Het college kondigde aan om bij een aantal Tilburgse zwembaden gezichtsscanpasjes verplicht te stellen om overlast tegen te gaan. De SP fractie stelt hierover vandaag opnieuw schriftelijke vragen: “De maatregelen zijn draconisch, de zoveelste stap naar een Big Brother maatschappij waarin niemand zich meer ergens verantwoordelijk hoeft te voelen als het niet streng gecontroleerd en gehandhaafd wordt”.

GezichtsscanVorig jaar liet het college weten de haalbaarheid van dit systeem eerst te zullen onderzoeken. Maar nog voordat de gemeenteraad de resultaten van dat onderzoek heeft gezien of besproken kondigt de wethouder sportzaken aan de maatregelen in te zullen voeren. Volgens de SP fractie is dat meer dan onbehoorlijk. Het zijn omstreden maatregelen die eerst maar eens met de raad besproken moeten worden.

Met een groot aantal vragen wil de fractie meer inzicht krijgen in de achtergrond en werking van het voorgestelde systeem. In oktober 2005 stelde de SP ook al schriftelijke vragen, die meegenomen zouden worden in het haalbaarheidsonderzoek. “Of dat gebeurd is of niet weten we niet, we hebben geen snippertje onderzoek te zien gekregen. Het lijkt nog vooral op paniekvoetbal”.

Lees de schriftelijke vragen (6 juli 2006)
Reageer op dit artikel
Meer discussie over dit onderwerp (oktober 2005)
Schriftelijke vragen oktober 2005