Zorgplicht gemeente in geding bij klantenstop thuiszorg

17 juli 2006

Zorgplicht gemeente in geding bij klantenstop thuiszorg

Steeds meer thuiszorgorganisaties hebben een klantenstop afgekondigd. Hiermee komt volgens de SP de zorgplicht van de gemeente ernstig in het geding. De fractie stelt hierover vandaag schriftelijke vragen aan het college.

Tilburgers hebben niet alleen récht op zorg en thuiszorg, ze hebben er ook jarenlang voor betaald. “Nu steeds meer thuiszorginstellingen geen nieuwe klanten meer willen aannemen wordt de kans groot dat Tilburgers niet de zorg krijgen die ze nodig hebben. Dat is onbestaanbaar”, aldus de SP fractie.

Het college moet dan ook onmiddellijk ingrijpen. “Dit kan echt niet wachten. Mensen kunnen het ziekenhuis niet uit als er geen thuiszorg beschikbaar is. Daarmee blijven (dure) ziekenhuisbedden bezet. En minstens zo erg, blijven mensen die prima naar huis zouden kunnen gebonden aan het ziekenhuis. Dat moeten we niet willen”. De fractie vraagt of het college deze week nog met de Tilburgse thuiszorg wil overleggen over de situatie. “En een oplossing vinden, want dat staat voorop”. De SP verwacht deze week nog antwoord van het college: “De vragen zijn eenvoudig. Als ze daar nu geen antwoord op hebben is er zogezegd ‘stront aan de knikker’ en zullen we moeten overwegen andere middelen in te zetten”. Als de zorg aan Tilburgers deze zomer écht dreigt op te drogen overweegt de fractie om de raad desnoods van reces terug te roepen voor spoedoverleg.