Binnenmilieu scholen wordt aangepakt

23 augustus 2006

Binnenmilieu scholen wordt aangepakt

In juni stelde de SP fractie schriftelijke vragen over de kwaliteit van het binnenmilieu op basisscholen in Tilburg. Aanleiding hiervoor was een schokkend onderzoek van het ministerie van VROM, waaruit bleek dat het binnenklimaat op ruim tachtig procent van de scholen in Nederland niet voldoet aan de minimale eisen. Het college antwoordde deze week het binnenmilieu mee te nemen bij renovatie- en nieuwbouwaanvragen van scholen.

Met name de gemiddelde CO2-waarde ligt in de gemiddelde schoolklas viermaal hoger dan maximaal is toegestaan. Dagelijks zijn er in Nederland 2.000 leraren en 20.000 leerlingen ziek als gevolg van het slechte binnenmilieu in de klas. Volgens de GGD is het zeer aannemelijk dat leerlingen astma oplopen als gevolg van het slechte leefmilieu in klaslokalen.

Ook bij nieuwbouw van wijkcentra zal het college aandacht besteden aan zaken als binnenmilieu. ‘Op korte termijn wordt voor alle scholen in het primair en voortgezet onderwijs in Tilburg een CO2-meter aangeschaft’, zo antwoordde het college aan de SP fractie.

Schriftelijke vragen juni 2006