SP: extra raad voor armoedenota

26 oktober 2006

SP: extra raad voor armoedenota

Aanstaande maandag zou de Tilburgse gemeenteraad eindelijk gaan beslissen over maatregelen die een einde moeten maken aan de toenemende schrijnende armoede in de stad. Het college van B&W is er echter niet in geslaagd om op tijd met een pakket voorstellen te komen. Toch wil de SP behandeling ervan niet uitstellen tot halverwege december.

VoedselbankPas gisterenavond viel de collegenota bij alle raadsleden op de mat. En dat terwijl met name coalitiepartij PvdA voor de zomer nog zoveel haast zei te hebben met het bestrijden van die armoede. Niet voor niks werd de werkgroep die moest gaan onderzoeken welke maatregelen nodig zijn Taskforce genoemd: Om te laten zien hoe strijdbaar en daadkrachtig het college zogenaamdwas.

De SP heeft destijds gewaarschuwd voor de veel te krappe tijdsplanning. Nu pas zeggen CDA en VVD dat ze te weinig tijd hebben gehad om te bedenken wat zij eigenlijk willen met die armoede. Als het aan hen ligt wordt het nemen van beslissingen over concrete maatregelen uitgesteld tot december. De SP is bijzonder ontstemd over deze gang van zaken. Het is schandalig dat het college handelsmissies naar China, Cityringen en kunst in garages belangrijker vindt dan haast te maken met armoedebestrijding.

En het is net zo schandalig dat partijen als CDA en VVD nu ineens gaan zeuren over te weinig tijd om over armoedebestrijding na te denken en pas in december verder willen praten. Terwijl ze beide een raadslid in de Taskforce hadden zitten en dus allang hadden moeten weten hoe urgent en nijpend de situatie voor veel Tilburgers is. Zijn CDA en VVD bang dat nog voor de verkiezingen op 22 november uitkomt dat zij armoede geen prioriteit vinden? Het zoeken naar oplossingen verdraagt volgens de SP geen uitstel meer.

Het is pijnlijk en frustrerend voor alle mensen die hun moeilijke verhaal aan de Taskforce Armoede hebben gedaan en voor alle hulpinstanties (die veel energie hebben gestoken in het adviseren van de raad) om nog langer te wachten. De SP wil dan ook vóór de begrotingsbehandeling van maandag 6 november met de rest van de raad en het college de armoedevoorstellen behandelen. Dan kunnen ze nog worden meegenomen in de begroting. En dan kunnen eindelijk de maatregelen worden genomen die de nood van veel Tilburgers moeten gaan lenigen.