SP in Tilburg ruim verdubbeld

23 november 2006

SP in Tilburg ruim verdubbeld

De SP verdubbelt haar aanhang in Tilburg en stijgt van 10,7 procent bij de vorige verkiezingen naar 22,8 procent nu. Daarmee is de SP achter het CDA de tweede partij van de stad en voor het eerst in de geschiedenis groter dan de PvdA. De Tilburgse SP afdelingsvoorzitter Nathalie de Rooij is gekozen tot lid van de Tweede Kamer.

Nathalie de RooijDe Rooij stond op nummer 15 van de SP kandidatenlijst. Bij vaststelling van die lijst door het congres was dat nog een plek die 'er om hing'. De peilingen van de laatste weken lieten al wel zien dat haar kamerlidmaatschap steeds zekerder werd, maar pas vanavond sprak de kiezer het verlossende woord. Met 26 zetels is de SP in de Tweede Kamer de derde partij.

De SP afdeling Tilburg vierde woensdagavond haar verkiezingsfeest op de Piushaven. De entree van Nathalie in de Tweede Kamer en de uitstekende uitslag in Tilburg was uiteraard reden tot blijschap. De Rooij bedankte per SMS vanuit Amsterdam, waar het landelijke verkiezingsfeest werd gehouden, alle vrijwilligers die zich de afgelopen weken hebben ingezet voor de campagne die woensdag zo succesvol eindigde.

Vertaald naar Tilburgse verhoudingen zou de uitslag zoals die woensdag in de stad werd gehaald een grote omslag betekenen. Het CDA én de VVD zouden er zetels bij krijgen. De PvdA levert één zetel in en de SP verdubbeld van vijf naar tien. GroenLinks raakt een zetel kwijt. De drie linkse partijen zouden daarmee op 22 zetels komen, eentje meer dan de huidige coalitie en een ruime meerderheid in de gemeenteraad.

Verkiezingsuitslag in Tilburg, 22 november 2006