Weer Cityringcijfers onder de tafel

8 november 2006

Weer Cityringcijfers onder de tafel

Het college heeft in juni van dit jaar de bereikbaarheid van de binnenstad gemeten zodat die straks vergeleken kan worden met de situatie na aanleg van de Cityring. Die cijfers wilde het college echter niet openbaar maken. Na lang en hard aandringen tijdens de raadsvergadering gisteren moest verkeerswethouder Aarts alsnog door de knieën.

Volgens het college wordt de bereikbaarheid van de binnenstad beter door de aanleg van de Cityring. Wij geloven daar niks van, en drongen voor de zomer dan ook aan op een zogenaamde nulmeting: nu kijken, en straks vergelijken. Die nulmeting werd uitgevoerd en de cijfers waren in juni voorhanden. Het college wil deze laten ‘doorrekenen’ door het bureau Goudappel Koffeng, dat alle berekeningen voor de Cityring heeft gemaakt.

Echter, door een waardeloos computerprogramma waar de gemeente duur voor heeft betaald, werden de bereikbaarheidscijfers blijkbaar zó verhaspeld dat het college niet akkoord kon gaan met de uitkomst. Goudappel is nu nog steeds aan het rekenen. De oppositiepartijen SP, VVD en LST drongen echter aan op openbaarmaking van de gegevens, omdat we op dit punt niet zo veel vertrouwen meer hebben in de wethouder. Zeker niet nu blijkt dat Goudappel bepaald niet de rekenwonders blijken te zijn waar het college ze al die tijd zo om waardeerde. Wij vragen ons dan ook af hoe betrouwbaar alle andere door hen berekende Cityringcijfers zijn.

Wethouder Aarts wilde eerst de raad nog op de mouw spelden dat het ‘gewoon lang duurt’ voordat de bereikbaarheidscijfers bekend zijn. Pas na veel draaien en zweten gaf ze toe de cijfers aan de raad te kunnen sturen. De oppositiepartijen willen aanstaande maandag in de raadscommissie Fysiek nadere toelichting op die cijfers en het fiasco met Goudappel Koffeng.