21 december: Wanneer een Knuffel koud wordt…

8 december 2006

21 december: Wanneer een Knuffel koud wordt…

(extern persbericht) Op 21 december 20.00 uur vindt Voor de St. Jozephkerk op de heuvel een bijzondere actie plaats, een actie tegen seksueel geweld. Initiatiefnemer is de Tilburgse werkgroep 'Team 21 december'. Seksueel misbruik, aanranding, verkrachting. Veel mensen hebben er ervaring mee. Het beïnvloedt de rest van je leven. Hierover over praten is vaak moeilijk of zelfs onmogelijk. Het is een Probleem wat al veel te lang bestaat, een taboe is en nog lang niet opgelost is. Daarom willen wij hierbij stilstaan.

Team 21 december, Bestaande uit iniatiefneemster Deliana, Theatermaker Peter de Bie, Filmmaker en Beeldend kunstenaar Zeus hoenderop, en Kunstenares en schrijfster Sabine gaan op 21 december (de donkerste dag), minimaal 250 mensen “zwijgend” maar “veel zeggend” bij elkaar brengen, om het grootste levende standbeeld ter wereld tegen seksueel geweld samen te stellen. Mede wordt die avond door Pastoor van Noorwegen het beeld onthuld tegen seksueel geweld.

De cijfers omtrent seksueel misbruik en seksueel geweld zijn schokkend. Een op drie vrouwen in Nederland krijgt te maken met seksueel geweld dat varieert van intimidatie, aanranding tot verkrachting. Een op zes kinderen wordt misbruikt volgens de Nederlandse Academie voor Psychotherapie. Uit onderzoek van het ministerie van Justitie uit 2001 bleek dat bijna 40% van de vrouwen vóór hun zestiende levensjaar een of meer ervaringen met seksueel misbruik heeft gehad. Bij ruim 15% van deze vrouwen is het misbruik gepleegd door een familielid, bij 24% is er sprake van (meestal eenmalig) seksueel misbruik door iemand die niet tot de familiekring behoorde. Cijfers omtrent mannen zijn onduidelijk, omdat de aandacht hiervoor nog te minimaal is. Seksueel misbruik komt in alle sociale klassen en in alle culturen voor

Als u op 21 december met ons hierbij wilt stilstaan, stuur ons een e-mail (klik hier) om u aan te melden en wij houden u op de hoogte.

www.blauwemaan.nl