Opnieuw vragen over verzakking Buys Ballotstraat

7 december 2006

Opnieuw vragen over verzakking Buys Ballotstraat

De onzekerheid over het scheuren en verzakken van woningen in de Buys Ballotstraat duurt een jaar na behandeling in de gemeenteraad nog steeds voort. SP raadslid Paul Huijgen stelt hierover vandaag vragen aan het college: ”Enkelen zijn al verhuisd, sommigen gingen akkoord met een minimale vergoeding, maar de meeste bewoners weten nog steeds niet waar ze aan toe zijn”.

“Vorig jaar november hebben we in de commissie Fysiek gesproken over de problematiek van de Buys Ballotstraat, waar ten gevolge van rioolwerkzaamheden in de huizen grote scheuren zijn ontstaan. Reden waarom wij deze zaak aangekaard had was, dat de bewoners geen enkele zekerheid kregen”, aldus Huijgen. Vragen als hoe wordt het probleem verholpen (als het al te verhelpen is), hoe lang gaat dat duren (de scheuring moet wel uitgewerkt zijn), wat wordt er gedaan met de inventarisatie van de mankementen, wie moeten we aansprakelijk stellen, wie gaat de schade verhelpen, wie betaalt dat, enzovoorts, werden behandeld in de commissievergadering. Daar deed wethouder Aarts (CDA) de toezegging dat de bewoners schriftelijk zouden horen hoe de zaak aangepakt zou gaan worden. In een gesprek met wethouder Hamming (PvdA) zijn nog verdere details besproken, zoals de noodzaak van een voorlopige coating van muren waar vocht doorheen sloeg. Betrokken bewoners zouden daarvan ook een verslag krijgen.

Echter, vervolgens bleef het stil. Een enkele bewoner ging verhuizen, de eigenaar van een studentenpand ging, zo luidt het gerucht, akkoord met een geringe schadevergoeding, maar het merendeel van het straatje zit na een jaar nog met dezelfde vragen en onzekerheid als een jaar geleden.

Eén bewoner kreeg op 21 juni 2006 een brief van het Expertise bureau Van der Bos & Boon, waarin zij meldden dat de gemeente na nieuwe bestrating van de straat in oktober of november de situatie opnieuw met hen zou komen bespreken. In juni 2007 zouden dan de herstelkosten worden vastgesteld. Maar op 25 oktober 2006 werd de familie verzocht een offerte van een herstelbedrijf toe te zenden aan Van den Bos & Boon, zodat zij over kunnen gaan tot het vaststellen van de herstelkosten. En inmiddels lijkt, ook bij gerucht, de beloofde herbestrating uitgesteld te zijn tot voorjaar 2007.

In schriftelijke vragen aan het college wil Paul Huijgen nu opheldering over de gang van zaken. “Waarom is er geen verslag aan de bewoners toegestuurd van hun gesprek en afspraken met wethouder Jan Hamming, zoals afgesproken was? Waarom is er geen schriftelijk document aan de bewoners voorgelegd waarop zij bij de afwikkeling van de hele kwestie konden terugvallen, zoals door de SP een jaar geleden voorgesteld en door wethouder Aarts toegezegd?” Dat is allemaal nog onduidelijk aldus Huijgen.

Ook wil hij weten waarom het college ervoor koos om met de bewoners slechts indirect, via een expertisebureau te communiceren, notabene over nieuwe bestrating waar de gemeente zelf over gaat. Hij vraagt het college om de raad zo snel mogelijk op de hoogste te brengen van de strategie die zij tot nu toe gevolgd heeft en ook de bewoners daarvan op de hoogte stellen. Huijgen: “Het college moet eindelijk een duidelijk de regie gaan voeren naar bewoners en werken aan een fatsoenlijke oplossing".