Spoeddebat UMTS-masten

15 december 2006

Spoeddebat UMTS-masten

De SP, VVD en LST hebben een spoeddebat aangevraagd over de plaatsing van UMTS-masten in de Reit. "In Tilburg hebben we afgesproken géén UMTS-masten te plaatsen. Dan lijkt 't me duidelijk dat dat ook niet moet gebeuren in de Reit. Dat ding moet weg", aldus SP raadslid Marjolein Buijssen. Zij voert dinsdagavond 19 december het woord tijdens de interpellatie.

UMTS"Onderzoeken tonen nog steeds niet aan dat UMTS onschadelijk is. En zolang dat niet het geval is, moet je die dingen niet boven op een flat neerzetten. Wij houden het voorzorgprincipe aan, dat wil zeggen dat eerst aangetoond moet worden dat iets veilig is voordat je het gebruikt, en dus niet andersom: eerst gebruiken en pas ingrijpen als er ongelukken gebeuren". Dat is ook staand beleid van de gemeente. Toch lukt het KPN blijkbaar om het college te omzeilen.

Buijssen: "Wie is hier nou eigenlijk de baas? Het college en de gemeenteraad, of ieder telefoonbedrijf dat geld wil verdienen aan UMTS? Ik wil dinsdag van het college weten of zij de touwtjes eigenlijk nog wel in handen hebben. En wat mij betreft gaat die mast dus gewoon van die flat af". Het college heeft maanden geleden toegezegd geen masten te zullen toestaan totdat duidelijk is of UMTS schadelijk is voor de gezondheid. "Die nota is er nog steeds niet, dus mogen burgers erop vertrouwen dat ze niet gebruikt worden als proefkonijn", aldus Buijssen.

Het spoeddebat wordt gehouden op dinsdagavond 19 december om 20.00 uur in de raadszaal van het gemeentehuis en is voor iedereen toegankelijk.

Reageer op dit bericht