SP opent online WMO-enquête

13 februari 2007

SP opent online WMO-enquête

Sinds 1 januari 2007 bestaat de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Vandaag opent de SP een online enquête over de ervaring van Tilburgers met deze nieuwe wet. Op www.tilburg.sp.nl kunnen cliënten en zorgverleners hun verhaal kwijt.

De huishoudelijke verzorging en de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) vallen onder de WMO en worden voortaan door de gemeente zelf geregeld. De wet heeft gezorgd voor grote onrust, en de SP maakt zich daar zorgen over. Tilburgers met zorgvragen kunnen weliswaar terecht bij Loket Z en de aanbesteding van thuiszorg is voor dit moment redelijkgeregeld. En dankzij de SP komt er een vangnet voor mantelzorgers.

Maar het Rijk geeft gemeentes bij lange na niet genoeg geld om alle benodigde zorg te bekostigen. Over de gevolgen van de wet voor de welzijnssector is nog maar heel weinig bekend. En dus dreigt er een groot tekort aan budget in Tilburg. Bovendien bereiken ons nu al verhalen over scherpere indicatiestellingen waardoor mensen verstoken blijven van broodnodige zorg. Of over obscure bemiddelingsbureau’s die het grote geld ruiken en voor een fiks percentage van iemands Pgb (persoonsgebonden budget) zorg willen regelen.

De SP heeft dan ook een WMO-werkgroep ingesteld om de ontwikkelingen in kaart te brengen. Leden van de werkgroep bezoeken samen met SP-fractieleden Bart van de Camp en Veerle Slegers de komende tijd Tilburgse zorg- en welzijnsinstellingen om te zien hoe de Wmo in de praktijk uitpakt. Over enkele maanden zal de werkgroep een meldweek houden waar mensen hun Wmo-ervaringen kwijt kunnen. Vandaag heeft de SP een speciale WMO-enquête gelanceerd, die zowel gericht is op cliënten als op thuiszorgwerkers, huisartsen en andere hulpverleners.

Naar de WMO-enquête