'Volkspaleis' misschien wel beter in Stappegoor

2 april 2007

'Volkspaleis' misschien wel beter in Stappegoor

Het 'volkspaleis' voor sport dat volgens het college prima in de Spoorzone zou passen, kan volgens SP raadslid Bart van de Camp misschien wel beter op Stappegoor bij de andere sportvoorzieningen: "Ik wil in ieder geval dat dat serieus onderzocht wordt voordat we ons met z'n allen op die éne locatie gaan storten". Hij stelt hierover vandaag schriftelijke vragen aan het college.

VolkspalastIn Stappegoor zou het 'Papendal van het Zuiden' moeten verrijzen, met veel sportvoorzieningen dicht bij elkaar. Van de Camp: "Het ligt dan toch voor de hand om zo'n grote indoor atletiek- en wielerbaan óók daar te leggen. Maar het college lijkt meer begaan met de Spoorzone dan met een afgewogen keuze of waar we het beste onze sportvoorzieningen zouden kunnen oprichten". Middels schriftelijke vragen wil hij van het college weten of die mogelijkheid überhaupt wel onderzocht is, en zo niet of B&W alsnog bereid zijn dat te doen.

Er liggen al buiten-atletiekbanen in het Stappegoorgebied, dus volgens Van de Camp zou een indoor-centrum daar uitstekend bij passen. "Het 'volkspaleis' lijkt nu toch vooral gebruikt te worden als vulling voor de Spoorzone, maar dat kan nooit de bedoeling zijn. Je moet op inhoudelijke gronden zo'n afweging maken, en die inhoudelijke gronden willen we dan wel eerst goed kennen". In het debat dat ongetwijfeld nog volgt over het voornemen van het college wil de SP ook precies de financiering te zien krijgen. De amateursport moet hier niet de dupe van worden.

Hoewel volgens de SP de andere beoogde functie van het sportpaleis, als concertpodium of congrescentrum, wellicht wel past in het centrum, is het ook nog maar de vraag waar de 6500 bezoekers hun auto's gaan parkeren.