Vingerafdrukken van alle zwemmers

7 juni 2007

Vingerafdrukken van alle zwemmers

Vorige week voerde het Sportbedrijf Tilburg in de zwembaden het systeem in waarbij alle bezoekers zonder pasje eerst hun vingerafdruk moeten laten inscannen voordat ze toegang kunnen krijgen. Volgens het college bevordert dat de veiligheid. Volgens de SP is dat een hellend vlak: "Niet álles kan onder het mom van veiligheid zomaar ingevoerd worden". De fractie stelt hierover vandaag - opnieuw - schriftelijke vragen aan het college.

Al eerder vroeg de SP om opheldering over het systeem en de gedachten daarachter. De antwoorden van het college waren toen al niet bevredigend. "Het systeem lijkt nu net weer anders te gaan werken en wij willen weten hoe dat zit. Het lijkt wel of in Tilburg zomaar álles kan en mag als je het argument 'veiligheid' maar gebruikt. Volgens ons zijn er meer en betere maatregelen te treffen tegen zwemmende ettertjes".

De SP wil van het college precies weten hoe de registratie in elkaar zit en hoe deze gegevens gebruikt zullen worden. Ook is er volgens de partij nog onduidelijkheid over het effect van eerder maatregelen die genomen zijn zoals het cameratoezicht, het gescheiden omkleden en extra opleidingen voor het personeel.

Schriftelijke vragen juli 2006
Vingerafdrukken en pasjes wellicht in heel Tilburg (3 september 2006)