Kritiek SP op Cityring en overige collegeplannen voor stadscentrum Tilburg blijkt terecht
Kritiek SP op Cityring en overige collegeplannen voor stadscentrum Tilburg blijkt terecht
De Spoorzone in Tilburg gaat volgens een bericht in het Brabants Dagblad van dinsdag 21 juli jongstleden afwijken van de huidige gemeenteplannen. Ook de verkeerscirculatie gaat hoogstwaarschijnlijk anders worden dan in het Tilburgs Verkeer- en Vervoersplan staat aangegeven. De door veel Tilburgers verfoeide Cityring die dit college de stad heeft opgedrongen is een feit in wording. Er staan al diverse kantoor- en woonkolossen aan de Spoorlaan. En pas in april van dit jaar besloot het college tot een zogenaamde milieu-effectrapportage (MER). En ineens zijn er “veranderde inzichten”, aldus verkeerswethouder Aarts. De SP verbaast zich over (en ergert zich aan) de kennelijke ommezwaai van het college, dat eerder altijd Oostindisch doof is geweest voor alle eerdere kritiek van zowel de SP als anderen op de stadsontwikkelingsplannen. Kritiek die nu terecht blijkt. De raadsfractie van de SP heeft op woensdag 1 augustus dan ook schriftelijke vragen gesteld aan het college.
Zo vragen de SP-ers naar de oorzaak van de gemeentelijke ommezwaai. Verder willen ze van het college weten of de veranderde inzichten en de MER betekenen dat het oorspronkelijke stedenbouwkundig concept voor de Spoorzone niet voldoet aan de wettelijke milieu-eisen. Of aan wat redelijkerwijs mag worden verwacht van een plan dat aansluit bij de behoeften van Tilburg en haar inwoners. Ook wil de SP dat de uitkomsten van de MER openbaar worden gemaakt zodat ze niet alleen voor raadsleden maar voor alle andere Tilburgers inzichtelijk zijn. En tenslotte wordt het college gevraagd welke veranderingen van inzicht ten opzichte van het oorspronkelijke stedenbouwkundige concept voor de Spoorzone en het centrum Tilburg nog meer kan verwachten.
De gedachte dringt zich op dat de gemeente een degelijke integrale visie op stadsontwikkeling ontbeert: Wat te denken van een college dat eerst vanuit alle hoeken fel bekritiseerde en duurbetaalde plannen laat bedenken voor ontwikkeling van het stadscentrum, vervolgens ondanks alle weerstand begint met de uitvoering, en pas middenin die uitvoering ontdekt dat toch op zijn minst een deel van die plannen niet gaat werken?
Het door SP, VVD en LST aangeboden alternatief voor de Cityring veegden college en coalitiepartijen CDA, PvdA en GroenLinks vorig jaar nog vol dédain van tafel. En nu komt ineens het college zélf met de conclusie dat het anders moet met de Spoorzone, Noordlaan en het busstation. Om te beginnen. Kennelijk is het stedenbouwkundig concept voor de Spoorzone en het stadscentrum toch niet zo zorgvuldig overdacht als college en coalitiepartijen de Tilburgers hebben willen laten geloven.