Braziliaans Dagboek Valéria: 4

2 oktober 2007

Braziliaans Dagboek Valéria: 4

In maart 2007 bracht Valeria Nacif van de Tilburgse SP een werkbezoek aan Brazilië. Zij sprak daar met verschillende milieu-organisaties, vakbonden en politieke partijen. Nu, een half jaar later, gaat ze opnieuw in Barroso de strijd aan met de verbranding van gevaarlijk afval en de gevolgen hiervan voor de gezondheid van de lokale bevolking. Op deze website doet zij verslag van haar bevindingen. Hieronder haar verslag van 2 oktober.

Ik ben weer in Brazilïe. De laatste keer dat ik hier was, was zes maanden geleden. Mijn eerste indruk over de hele zaak rond de verbranding van gevaarlijk afval is buitengewoon slecht. De leden van de stichting ODESC zijn buiten gewoon apatisch, een aantal van hen is ziek. Het buro van ODESC was zes maanden dicht. Er lag een dikke laag stof op de grond en op alle papieren! De mensen spreken mij op straat als de redder die terugkomt: "Aha, nu komt weer actie in de tent". Ik ben deze afgelopen dagen met iedereen van de stichting apart gaan praten. Daarna hebben we afgelopen zaterdag vergaderd, voor het eerst in zes maanden!

Sommige medewerkers geven aan dat ze er niet meer tegen kunnen: Tegen de stigmatisering en de verdachtmakingen, omdat wij van ODESC het hebben gedurfd een multinational aan te vallen die het hele land voor zich weet te winnen.
In de stad Barroso, Minas Gerais, waar ik vandaan kom, heeft Holcim B.V. namelijk de volledige macht. In de stad is er nu één radio zender. De radiozender is van de burgemeester, maar Holcim B.V. maakt propaganda voor zichzelf van s`morgens tot s`avonds. In het ziekenhuis zijn geen lege bedden meer te vinden. Heel veel mensen van alle leeftijden krijgen een apart soort longontsteking die heel plotseling optreedt. Sommige gaan daaraan dood! De burgemeester zegt: "Barroso is nog nooit zo gezond geweest" . Te cynisch, om waar te zijn! En toch wel vreselijk waar!

Eigenlijk is de nieuwe burgemeester de nieuwe hoofdmanager van de fabriek. Hij is een grappenmaker (Brazilianen houden erg van grappenmakers) die iedereen omkoopt. Met kleine kadootjes, bijv. geld voor transport van zieke mensen, voor medicijnen, voor eeen etentje van de gehandicaptenvereniging, voor het gebouw van de gehandicaptenvereniging (dat tegenover de fabriek komt), voor de bouw van kleine huisjes voor minderbedeelden, enz. enz. Hij is ook altijd aanwezig bij een begrafenis. Weer te cynisch om waar te zijn, maar wel vreselijk waar.

Ik moet grote moeite doen om ook niet in de zelfde lethargie te vallen als iedereen. Gelukkig heeft altijd iets onze stichting gered! Wij zijn pas uitgenodigd om naar Spanje te gaan om Brazilië te vertegenwoordigen bij de GAIA Meeting. GAIA (Global Alliance against Incineration en ook Global Alliance for Incineration Alternatives) is een belangrijke NGO op wereldniveau. Gaia verenigt alle know-how en sociale bewegingen tegen het verbranden van allerlei afval in de wereld. Door Gaia werd ons verteld dat wij in Brazilië voorop lopen in het protest tegen het verbranden van afval in cementovens. Dit gaf ons kracht om verder te gaan, we waren zeer vereerd.

Wij hebben dus besloten om verder te gaan maar daarnaast te gaan zoeken naar een ander project dat ons dichtbij de mensen brengt op een positieve manier. Mischien een sociaal project, waardoor wij weer steun kunnen verwachten van de regering. Door al dat dictatoriale gedoe van Holcim zijn de gewone man en vrouw in een soort paradox beland: Aan de ene kant willen ze ons steunen, aan de andere kant zijn zij bang, willen ze geld hebben voor hun onnoemelijke problemen, veroorzaakt door de afhankelijkheid van de fabriek. De vicieuze cirkel weer!!!

Een andere redding zijn de bewegingen die nu beginnen te onstaan in het stedelijke gebied van Belo Horizonte. Belo Horizonte is de hoofdstad van Minas Gerais en telt alles bij elkaar 6 millioen inwoners. Daar zal ik in de komende tijd veel zijn om advies te geven en steun te zoeken voor een grotere actie.
Eén ding is mij in deze zes dagen dat ik hier weer ben, verdomd duidelijk geworden: zonder steun van een groter publiek is de hele zaak in Barroso, Minas Gerais, DOOD!!!

Dagboek deel 1
Dagboek deel 2