SP Loon op Zand in de bres voor Kasteelweide

7 oktober 2007

SP Loon op Zand in de bres voor Kasteelweide

SP-ledenwerkgroep Loon op Zand is een actie gestart voor behoud van de Kasteelweide. Woordvoerder Eric Kuijpers: "Dit prachtige stuk groen mag niet plaats maken voor parkeerplaatsen en bebouwing, maar moet juist toegankelijk worden voor alle inwoners van Loon op Zand".

De plannen voor de Kasteelweide voorzien in de aanleg van 42 parkeerplaatsen, volgens het college noodzakelijk om het parkeerprobleem in Loon op Zand op te lossen. Kuijpers: "En dat terwijl van een structureel parkeerprobleem geen sprake is. Bovendien, volgens dit plan verdwijnen er ook 60 parkeerplaatsen in de berm van de Ecliptica, dus netto schieten we er niets mee op."

Voor de geplande woningbouw aan de noordzijde van de Kasteelweide voert het college het argument aan dat 'de rommelige indruk van de achtertuinen van panden aan het Oranjeplein afbreuk doet aan de beeldkwaliteit.' Kuijpers: "Voor dat probleem zijn toch beter inpasbare oplossingen te verzinnen, zoals een wal, een struweel of een rij bomen. Met een rij gevels en een parkeerstrook doe je onherroepelijk afbreuk aan het groene karakter en ook aan het karakteristieke dorpsgezicht vanaf de Kasteelweide."

De SP ziet ook de goede elementen aan de plannen voor de Kasteelweide: "Door het toegankelijker maken van de Kasteelweide en de aanleg van het fietspad Kasteellaan-Ecliptica kunnen dadelijk nog meer mensen genieten van dit mooie stukje Loon. Maar dan moet er nog wel wat te genieten over zijn." aldus Kuijpers.

Dat de college-plannen op weinig steun van de bevolking kan rekenen is immers duidelijk. Een bliksemonderzoek van de PvdA liet zien dat een overgrote meerderheid de parkeerstrook en de bebouwing in de Kasteelweide niet ziet zitten. Kuijpers: "Het voortzetten van de plannen en het voorstellen van een nieuw parkeeronderzoek getuigt van minachting voor de burger. Waarom naar de mening van de bevolking vragen als je vervolgens toch je eigen plannen doorzet? Burgerparticipatie betekent ook écht luisteren naar wat burgers nu werkelijk vinden."

De SP-ledenwerkgroep heeft een bezwaarschrift opgesteld tegen de voorgestelde plannen en verzamelt op dit moment steun voor deze kritiek. Ook burgers die liever in hun eigen woorden hun bezwaren kenbaar willen maken kunnen op ondersteuning vanuit de ledenwerkgroep rekenen.

Kasteelweide Loon op Zand

Ledenwerkgroep Loon op Zand