Stemcomputers eindelijk aan de kant

1 oktober 2007

Stemcomputers eindelijk aan de kant

Vorige week stelde staatssecretaris Bijleveld (Binnenlandse Zaken, CDA) dat bij de volgende verkiezingen weer met het rode potlood gestemd moet worden. De stemcomputers vertonen teveel onvolkomenheden. "Een juiste beslissing", aldus SP-raadslid Veerle Slegers: "De stemcomputers zijn fraudegevoelig, uitgebrachte stemmen kunnen 'afgeluisterd' worden en hertelling is onmogelijk. Voldoende reden om dit systeem bij het grof vuil te zetten."

De SP-fractie stelde al in 2004 de nadelen van de stemmachines aan de orde. Toen reageerde het college en het ministerie van Binnenlandse Zaken nog met de verklaring met "het stemmen met een stemcomputer is veel nauwkeuriger, veel betrouwbaarder is en veel sneller dan het stemmen met stembiljetten de uitslag geeft". Slegers: "Dat laatste is juist, maar dat stemmen met een computer nauwkeuriger en betrouwbaarder is, daar wordt nu gelukkig toch op terug gekomen. En wanneer het gaat om zo'n belangrijk democratisch instrument als verkiezingen zijn nauwkeurigheid en betrouwbaarheid toch echt belangrijker dan die snelle verkiezingsuitslag."

Om voor de volgende verkiezingen - in 2009 voor het Europees Parlement - de organisatie voor het stemmen met het potlood weer op orde te hebben, zal wel één en ander moeten gebeuren. Slegers: "Bij de overgang naar stemcomputers, zijn de oude stembussen bij het grof vuil gezet. Snelle actie om alle op tijd op orde te krijgen, is dus wel noodzakelijk." De SP-fractie stelt hierover in de commissie Modern Bestuur vragen aan de burgemeester.