SP start WOB procedure over Audax sponsorcontract

5 november 2007

SP start WOB procedure over Audax sponsorcontract

De SP start vandaag een procedure in het kader van de Wet Openbaarheid Bestuur om het sponsorcontract tussen de gemeente en Audax boven water te krijgen. Veerle Slegers: "Audax dreigt af te vallen als sponsor van het textielmuseum. Dat kan ons miljoenen gaan kosten, en dus willen we het naadje van de kous weten".

Slegers is zelf op de hoogte van de inhoud van het contract, maar is met handen en voeten gebonden aan geheimhouding: "Dat debatteert heel onhandig. Je weet een hoop, maar daar mag je niks over zeggen. En de burgers in de stad mogen blijkbaar helemaal niks weten van de afspraken tussen Audax en de gemeente. Er staat helemaal geen strategisch belangrijke informatie of iets dergelijks in dat contract, dus is er niets op tegen om het openbaar te maken. Dat laatste is wel van belang om alle schijn van geheimzinnigheid weg te nemen en wethouder Backx in het openbaar daarop te kunnen aanspreken".

De SP diende vorige week een verzoek in bij het college om vandaag de vertrouwelijkheid van het contract af te halen, maar zojuist werd bekend dat het college daar niet toe heeft besloten. "Dus starten we vandaag een WOB-procedure. We hebben afgesproken ons aan opgelegde vertrouwelijkheid te houden, en dat doen we ook. Maar het college had ook afgesproken niet zomaar alles als vertrouwelijk te bestempelen, en die afspraak wordt nu volgens ons niet nagekomen", aldus Veerle Slegers.

SP eist openheid over Audax