College: wel klokken, geen klepels

14 december 2007

College: wel klokken, geen klepels

Weken nadat pastoor Schilders een rechtszaak van de gemeente won over het klokkeluiden om zeven uur 's ochtends vraagt het college nu om een raadsuitspraak over deze zaak. "Het moet niet gekker worden! Toen wij dat in juni voorstelden, om al die procedures te voorkomen, was dat blijkbaar niet nodig en verbood de raad ons om hierover te spreken", aldus SP raadslid Marjolein Buijssen die hierover vandaag schriftelijke vragen stelt aan het college.

Klok en klepel...Toen begin juni het conflict tussen pastoor Harm Schilders en omwonenden van zijn Margaritakerk aan de Ringbaan West dreigde te escalleren vroeg de SP om een raadsuitspraak over zijn klokkengelui. Buijssen: "Schilders had daarom in het Brabants Dagblad gevraagd, wij wilden hem om zijn wenken bedienen om verdere escallatie te voorkomen". Maar de andere fracties onder aanvoering van het CDA haalden het punt van de agenda. "Het spuien van anti-katholieke sentimenten, noemde CDA-leider Van de Tillaert het. Wat een belachelijk idee! Ook de andere fracties wilden niet dat er over gesproken zou worden. Volgens de PvdA was alles prima geregeld in onze APV en konden we de rechtzaak met vertrouwen tegemoet zien".

Toen de gemeente overging tot het opleggen van dwangsommen vroeg het CDA aan het college deze maatregel op te schorten omdat het de parochianen financieel zou treffen. Buijssen: "Toen was het ineens wel oke om er over te spreken?!". Nu het college de rechtzaak verloren heeft en ook geen vertrouwen blijkt te hebben in een hoger beroep, komt ze bij de raad aan om alsnog een uitspraak te doen over het klokkengelui. "Dat betekent op z'n minst dat de raad in de zomer verkeerd is voorgelicht. Toen was alles piekfijn in orde met onze regelgeving, sterker nog, Tilburg was zowat de enige Nederlandse gemeente die dat zo mooi geregeld had. Daar blijkt nu dus niets van te kloppen, en daar mag wethouder Moorman uitleg over geven", aldus Buijssen.

'SP mag niet spreken over pastoor Schilders' (18-06-07):

Pastoor moet zijn klokkenspel inbinden (14 juni 2007)