SP wil snel volledig vmbo in Reeshof

8 juli 2008

SP wil snel volledig vmbo in Reeshof

De SP-raadsfractie in Tilburg heeft vandaag aan het college van B&W gevraagd om haast te maken met het voornemen om in de Reeshof compleet vmbo-onderwijs te realiseren. Het Beatrix-college is in die wijk de enige middelbare school en biedt atheneum, havo en de theoretische leerweg van het vmbo. Voor de andere vier leerwegen (kaderberoepsgericht, gemengd, basisberoepsgericht en leerwegondersteunend) moeten jongeren uit de Reeshof naar andere delen van de stad. Raadslid Angeline van Esch van de SP: “We roepen daarom het college op om zo snel mogelijk met het bestuur van het Beatrix-college (dat uitbreidingsplannen heeft) en de andere Tilburgse schoolbesturen concrete plannen te gaan maken voor een volledig vmbo met alle leerwegen.”

De Reeshof telt zo’n 45.000 bewoners. Een meerderheid van de Nederlandse jongeren tussen de 12 en 18 jaar (een kleine zestig procent) gaat naar één van de leerwegen van het vmbo. Dat is in de Reeshof niet anders. Maar naar het vmbo gaan is ineens heel ver als je in Koolhoven of Dalem Zuid woont, of je nu met de fiets of met het openbaar vervoer gaat, aldus Angeline van Esch. Bovendien behoren volgens de SP zeker de leerlingen van de basisberoepsgerichte leerweg of in het leerwegondersteunend onderwijs tot een kwetsbare groep. Zij zouden net als andere kinderen gewoon een geschikte school in de buurt moeten kunnen vinden. Angeline van Esch: “Ik vind het niet meer dan normaal dat zo’n grote wijk als de Reeshof die zo ver van de rest van de stad af ligt onderwijsvoorzieningen heeft voor álle kinderen. Als ouder ben je in deze tijd al bezorgd genoeg om je kind zonder dat het ook nog eens een enorme afstand moet afleggen naar en van school.”

In het nieuwe collegeprogramma staat het voornemen dat het college de resultaten van de vmbo-raadswerkgroep als uitgangspunt neemt voor een vmbo-school in de Reeshof. Die raadswerkgroep adviseerde vorig jaar om tot een volledig vmbo-aanbod in de Reeshof te komen. De uitbreidingsplannen van het Beatrix-college en de voortdurende groei van de wijk zijn volgens de SP-fractie een goede aanleiding om de goede voornemens van het college nu snel te gaan realiseren.