Onderzoek naar hulpverlening aan mensen met psychische problemen

29 augustus 2008

Onderzoek naar hulpverlening aan mensen met psychische problemen

Een aantal Studenten Sociaal-Pedagogische Hulpverlening van Fontys hebben in opdracht van de SP-raadsfractie onderzocht hoe de hulpverlening aan mensen met psychische problemen het beste kan worden georganiseerd. Afgelopen maandag presenteerden de vier hun bevindingen aan wethouder maatschappelijke zorg Marieke Moorman in de vergadering van de commissie Maatschappij.

De groep Tilburgers met een psychiatrische achtergrond kampt vaak met meervoudige problematieken en kan daardoor maar moeizaam meedraaien in de samenleving. Soms lukt dat zelfs helemaal niet. Sinds vorig jaar januari is de gemeente door de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) verantwoordelijk voor de financiering van zorg aan ouderen, gehandicapten, chronisch zieken en andere kwetsbare Tilburgers. Om goed in beeld te brengen waar de knelpunten zitten in de zorg die zij nodig hebben en hoe de gemeente die moet oplossen of voorkomen, heeft de gemeenteraad de WMO-werkgroep ingesteld waar vertegenwoordigers van alle fracties deel van uitmaken.

Veerle Slegers van de SP-fractie: “De deskundige inbreng van vier deeltijdstudenten SPH die al jarenlang als professional werkzaam zijn in de zorg leek de SP-fractie een waardevolle aanvulling op de bevindingen van de raadswerkgroep. De doelgroep met psychiatrische problemen wordt vaak alleen in verband gebracht met overlast en criminaliteit. Daardoor vergeet de samenleving oog te hebben voor hun problemen en de mogelijke oplossingen. Het leek de SP dan ook een goed idee om het rapport van de Fontys-studenten met de onderzoeksresultaten beschikbaar te stellen aan alle fracties. Dan kan elke partij zelf beslissen wat ze doet met de aanbevelingen die de studenten doen over verbetering van de zorg en begeleiding aan mensen met een psychiatrische achtergrond.” Dat het zinvolle aanbevelingen zijn, heeft ook Fontys gemerkt: De vier studenten zijn afgestudeerd met als eindcijfer een negen! Nu maar hopen dat zowel raad als het college genoeg middelen willen vrijmaken om die WMO goed te regelen.