SP-fractie stelt vragen over Tilburgs leegstandsregister

2 augustus 2008

SP-fractie stelt vragen over Tilburgs leegstandsregister

Er wordt veel gebouwd in Nederland en zo ook in Tilburg, denk maar aan de grootse plannen met de spoorzone. Co KastelijnMaar het steeds maar weer stukken groen opofferen aan noodzakelijke gebouwen houdt natuurlijk ergens op. Verdichting is daarom niet voor niets een van de belangrijke thema’s van VROM en er valt nog veel te winnen op dat punt. Uit een recent onderzoek van Fons Asselbergs, de Rijksadviseur voor Cultureel Erfgoed, blijkt dat de overheid amper weet hoeveel en welke gebouwen en terreinen er leeg staan. “Zo is er bijvoorbeeld geen enkele gemeente in Nederland te vinden, die in één oogopslag kan melden welke panden leegstaan. Geen enkele gemeente houdt namelijk een leegstandsregister bij.” zo stelt Asselberg in zijn onderzoek.

Maar dit laatste geldt natuurlijk niet voor Tilburg… tenminste, dat hopen we… Wethouder Hamming heeft in het verleden al toegezegd om een leegstandsregister op te gaan zetten en er voor te zorgen dat dit register bijgehouden wordt. Dit onderzoek en de grootse bouwplannen, die voor de nabije toekomst op het programma staan, waren voor SP-raadslid Co Kastelijn, aanleiding om bij de wethouder na te vragen hoe het inmiddels gesteld is met dat Tilburgs leegstandsregister.