SP stelt vragen over huurstijgingen bij (gedwongen) verhuizing

28 augustus 2008

SP stelt vragen over huurstijgingen bij (gedwongen) verhuizing

Volgens de wet mogen corporaties sinds een aantal jaren, bij de toewijzing van een woning aan een nieuwe huurder, de huurprijs in een keer optrekken naar marktconform niveau. Dit zou betekenen dat de bewoners van herstructureringswijken dubbel kunnen worden gepakt. Eerst worden ze geconfronteerd met een gedwongen verhuizing, als ze in hun oorspronkelijke buurt willen (en kunnen) terugkeren, zelfs twee keer. En dan uiteindelijk ook nog een fikse verhoging van de woonlasten is teveel gevraagd.

Bij de behandeling van de gemeentelijke Woonvisie werd een SP-motie hierover aangenomen door de gemeenteraad. In het Brabants Dagblad van 28.08.2008 stond het bericht dat wethouder van Volkshuisvesting Jan Hamming in gesprek gaat met de corporaties over huurstijgingen bij verhuizing. Co Kastelijn "De SP fractie vermoedt dat dit de invulling is van die SP motie, maar heeft wel een paar vragen bij het tempo en de inhoud van deze poging van wethouder Hamming":

Schriftelijke vragen
Dossier Volkshuisvesting