SP-fractie stelt vragen over uitbreiding vliegveld Gilze-Rijen

1 september 2008

SP-fractie stelt vragen over uitbreiding vliegveld Gilze-Rijen

Eind 2008 worden een aantal nederlandse vliegbases opgeheven en zal alle helikopteractiviteit van het Defensie Helikopter Commando (DHC) geconcentreerd worden op vliegbasis Gilze Rijen. Dit betekent dat de 29 Apache gevechtshelikopters, die nu gestationneerd zijn op Gilze Rijen, gezelschap gaan krijgen van 83 andere helikopters van verschillende pluimage. Dat zijn dus maar liefst bijna vier maal zo veel helikopters!

Co Kastelijn: "Als deze toename leidt tot vier maal zo veel vliegbewegingen, betekent dit ook vier maal zo veel geluidshinder en vier maal zo veel vervuiling. Er komen bij de SP-Tilburg nu al met grote regelmaat klachten binnen over geluidsoverlast door helikopters die over de stad vliegen. Wat moet dat worden in 2009?
Tegen de achtergrond dat wij in Tilburg druk doende zijn om de luchtkwaliteit te verbeteren met allerlei maatregelen, zoals het toegangsverbod van de binnenstad voor vuile vrachtwagens, is dit op zijn minst een ongewenste ontwikkeling te noemen. Doen wij op de grond er alles aan om de lucht in de stad schoon te maken en geluidsoverlast te beperken, wordt de rotzooi straks uit de lucht over ons uitgestrooid!"
Co Kastelijn van de SP stelt hierover schriftelijke vragen

Schriftelijke Vragen