Begrotingsbehandeling 2009

15 november 2008

Begrotingsbehandeling 2009

De behandeling van de gemeentelijke begroting voor 2009 was voor de SP bijzonder. Voor de eerste keer beoordeelde de SP-raadsfractie de begroting als coalitiepartner. Het grote verschil met het verleden is dat een aantal belangrijke onderwerpen al in de begroting opgenomen is en dus niet meer via moties hoefde te worden bepleit. De voornaamste wapenfeiten van de SP in het college tot nu toe:

Paul Huijgen regelde als wethouder Sociale Zaken extra budget voor het doorbreken van de armoedecirkel en voor het verlenen van bijzondere bijstand. Door landelijke bezuinigingen staan de sociale werkvoorziening en deelname aan de samenleving door kwetsbare mensen onder druk. Huigen zorgde ervoor dat deze bezuinigingen niet alleen hoeven te worden opgebracht door juist deze mensen. Zo reserveerde hij extra gelden in de begroting om volgend jaar genoeg Diamant-werkplekken te behouden. Ook over de WMO-reserve om alle nog komende ontwikkelingen door de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de bezuiniging op de AWBZ op te vangen zijn we behoorlijk tevreden. Tilburg kent een enorm achterstallig onderhoud van wegen. Johan van den Hout heeft als portefeuillehouder een budget van €5 miljoen hiervoor gereserveerd. Overal in de stad wordt nu aan de weg gewerkt: Resultaat van de inhaalslag die van den Hout heeft ingezet. Verder regelde van den Hout standaard zeggenschap voor buurtbewoners bij herontwikkeling en een verkeersveiligheidsbeleid. Nog een verdienste is dat de opwaardering van het Wilhelminakanaal eindelijk wordt aangepakt.

Maar we hebben als SP-fractie nog genoeg wensen en bedenkingen. Hieronder de voorstellen die de SP-raadsfractie heeft ingebracht bij de begrotingen.

Werk en inkomen
De SP deed het voorstel om het aantal plaatsen bij de Diamant op peil te houden zodat in elk geval voor 2009 de wachtlijst voor een Diamant-baan verdwijnt. We riepen SP-wethouder Huijgen op om daarnaast een plan van aanpak te maken om te zorgen dat ook na 2009 die wachtlijst niet nodig is. Antwoord van de wethouder: Dat plan komt er en die wachtlijst niet.

Zorg
Nogmaals vroegen we om een Reserve Grootschalige Sociale Investeringen, om alle desastreuze bezuinigingen vanuit het Rijk te kunnen opvangen. Er is al een Reserve Grootschalige Investeringen voor fysieke voorzieningen, dus waarom niet ook een sociale buffer? Wethouder Backx van Financiën (PvdA) antwoordde dat zo’n reserve niet nodig is omdat er elders in de begroting al geld voor is gereserveerd. Toch blijven we hiervoor pleiten: Om er zeker van te zijn dat er genoeg geld blijft voor alle noodzakelijke zorg en welzijn, zonder dat het ook nog ergens anders voor kan worden gebruikt.

We riepen samen met de PvdA het college op om de opvang van dakloze (een)oudergezinnen te verbeteren. Ook moet eindelijk een oplossing worden gezocht voor de al lang bestaande knelpunten rondom de doorstroom bij de crisisopvang van Traverse. Wethouder Moorman (PvdA) zei dit toe. Op 1 januari aanstaande wordt een ingrijpende AWBZ-bezuiniging doorgevoerd vanuit het Rijk, waar gemeentes nog lang niet op zijn voorbereid. Vorige week werd de invoering een half jaar uitgesteld, maar volgens ons is dat niet genoeg. We riepen het college op om in Den Haag aan te dringen op verder uitstel (en als het aan ons ligt afstel, maar dat is een brug te ver met dit kabinet). Wethouder Mevis (GL) antwoordde dat dit een gepasseerd station was. Dat zijn we niet met hem eens: Hoe meer geluiden vanuit gemeentes dat de bezuinigingen op de AWBZ onacceptabel en onuitvoerbaar zijn, hoe beter. En we steunden een voorstel voor een onderzoek naar benodigde voorzieningen voor kinderen en jongeren die “anders waarnemen” (waaronder een grote groep autisten). Dit onderzoek gaat er komen.

Welzijn
Voordat met de bouw van nieuwe multifunctionele centra (MFA’s) gestart wordt, moet volgens ons worden onderzocht of de bestaande MFA's voldoende toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn voor wijkbewoners. Helaas werd dit idee niet gedeeld door een meerderheid in de raad. Een ander pleidooi van de SP betrof het concreet maken van plannen voor zowel de zogenaamde impulswijken als de andere wijken met sociaal-economische problemen. Wethouder Mevis (GL) zei toe snel met plannen te komen.

Natuur en milieu
Op initiatief van de SP is er nu naast extra aandacht voor het behoud van de kinderboerderijen ook geld vrijgemaakt om ze allemaal op te knappen. En met diverse andere fracties pleitten we succesvol voor het terugdraaien van de bezuiniging op groenonderhoud in de stad.

Huisvesting
We pleitten voor een switch in appartementenbouw van duur en middelduur naar sociale en zorgappartementen. Herinrichting van de hofjes in de Nassaustraat (uitvloeisel van een plan van buurtbewoners) is nu vastgelegd, dankzij een samen met de PvdA ingediend amendement. We riepen wethouder Hamming (PvdA) nog eens op om op een rijtje te zetten waar plek is om woningen boven winkels te realiseren.

Inrichting van de stad
De bezuiniging op gelden om graffiti te verwijderen is op voorstel van de SP-fractie teruggedraaid. Verder zijn we de talloze pijnlijk lelijke of niet passende bouwsels in de stad goed zat. Daarom wilden we het college laten onderzoeken of afschaffing van de welstandscommissie mogelijk is, en de aanstelling van een stadsbouwmeester. Een meerderheid van de raad vond dit niet nodig. (Wij wel, dus dit is niet het laatste wat college en raad van ons hierover zullen horen.) We vroegen ook om een heroverweging van de aanpassingen aan de kruising bij de Ringbaan-Oost en de Spoorlaan (de zogenaamse oostelijke inprikker). Volgens ons zijn deze aanpassingen door nieuwe verkeersontwikkelingen mogelijk niet nodig. De miljoenen euro's die daardoor kunnen vrijkomen, zijn beter te gebruiken. Ons voorstel tot heroverweging haalde het niet, maar verantwoordelijk wethouder Johan van den Hout heeft toegezegd kritisch te kijken naar die oostelijke inprikker. Wij zullen hem met een even kritisch oog volgen. Met diverse fracties slaagden we erin budget vrij te maken waar de ondernemers aan de zogenaamde Linten (de oude winkelstraten rondom het centrum) hun straten extra aantrekkelijk mee kunnen maken. Met VVD en LST hebben we weer eens gepleit tegen verhuizing van het stadhuis naar een nieuw gebouw in de Spoorzone: Niet nodig wat ons betreft.

Jeugd en jongeren
Om ons herhaalde pleidooi voor meer activiteiten voor jongeren in de Reeshof kracht bij te zetten, regelden we een structureel budget voor van €50.000, samen met PvdA, LST en VVD.

Integratie en participatie
De SP heeft samen met de andere coalitiefracties het college opgedragen om met Kinderstad een plan te maken voor het samenvoegen van kinderopvang en peuterspeelzalen. Op die manier kan het verschil tussen kinderopvang (veelal kansrijke kinderen) en peuterspeelzalen (vaak kansarme kinderen) verdwijnen. Veel allochtone Tilburgse vrouwen geven aan dat hun mannen ook een plek (anders dan moskee of theehuis) nodig hebben waar ze actief bezig kunnen zijn met hun ontwikkeling in de Tilburgse samenleving. Vandaar ons (aangenomen) voorstel, samen met GroenLinks, PvdA en AB om budget voor een vadercentrum. We dienden met de PvdA met succes het voorstel in voor een proef om 55-plussers gratis te laten zwemmen. En we deden nogmaals het voorstel om samen met zoveel mogelijk Tilburgers een Convenant voor Tilburgerschap te ontwikkelen.Dat was onze reactie op de VVD die de eenzijdige, beperkte en discriminerende Rotterdam-code in Tilburg wilde invoeren (een burgerschapscode die voorschrijft dat burgers Nederlands met elkaar moeten spreken). Helaas vonden andere partijen zo’n convenant nog steeds niet nodig. Wethouder Moorman (PvdA) nam ons voorstel over om het aloude COC weer financieel te ondersteunen bij hun activiteiten voor ondermeer homoseksuele ouderen en 55plussers. Verder vroegen we om een reserve in te stellen waaruit kleine nieuwe organisaties van burgers een startbijdrage kunnen krijgen. Daar was geen meerderheid voor.

Cultuur
Met nagenoeg alle andere partijen vroegen en kregen we financiële steun voor het grote historische Piushavenfestival in het jubileumjaar 2009 en voor extra steun voor het Gipsyfestival. Verder steunden we het voorstel voor een bouwhal voor de carnavalsstichting. Met GroenLinks wilden we een bijdrage van €15.000 voor Bureau Verantwoord, een kleine, al jarenlang actieve organisatie die eerlijke handel promoot in Tilburg. Helaas was er geen steun voor dit voorstel. Dat is vreemd omdat Tilburg zichzelf promoot als meest duurzame stad van Nederland.

Uiteindelijk bleek de begrotingsbehandeling een historische: Er was weinig fundamentele tegenstand, veel instemming, en de SP-fractie heeft voor het eerst in haar bestaan vóór de begroting gestemd.