Vraagtekens bij beloningen Thebe-bestuurders

18 december 2008

Vraagtekens bij beloningen Thebe-bestuurders

De SP-fractie in de Tilburgse gemeenteraad wil dat de gemeente met zorgorganisatie Thebe in gesprek gaat over de salarissen van haar bestuurders. Hun inkomens liggen ver boven de Balkenende-norm maar tegelijkertijd zit Thebe zwaar in de financiële problemen doordat de thuiszorg duurder uitvalt dan voorzien.

Onder het vorige kabinet Balkenende is de thuiszorg aan marktwerking overgegeven. Alle thuiszorginstanties moesten met elkaar gaan concurreren om gemeentelijke contracten binnen te slepen. Ze hebben vaak veel te lage tarieven berekend waardoor ze nu zelf in de problemen komen. Ook Thebe, de organisatie die in Tilburg de meeste thuiszorg levert, kampt hiermee: Het is onmogelijk gebleken om tegen de nu contractueel vastgelegde te lage tarieven goede thuiszorg te bieden. SP-raadslid Bart van de Camp:

We hebben vanaf het begin zien aankomen dat de thuiszorg onder druk zou komen te staan door de marktwerking. De zorg ís geen markt. Maar het is van de zotte dat Thebe-bestuurders er zelf nog steeds warmpjes bij zitten terwijl hun personeel zich voor veel te weinig geld een ongeluk werkt. En dan wordt ook nog eens hun functioneren onderzocht.

Wat van de Camp betreft trekt de gemeente Tilburg aan de bel bij de Thebe-directie over de hoogte van hun salarissen. Dan kan, zo zegt van de Camp, meteen worden besproken waarom Thebe het nodig vindt om met haar toch al te krappe budget mee te doen aan de financiering van de nieuwe Maatschappelijke OntwikkelingsMaatschappij (MOM) in Tilburg, weer een nieuw management-bedenksel in de Tilburgse welzijnswereld.