Wijkevoort: Eerst overtuigen, dan pas optuigen!
Wijkevoort: Eerst overtuigen, dan pas optuigen!
In het college-akkoord van april 2008 heeft de SP samen met GroenLinks bedongen dat er eerst een nut- en noodzaakstudie naar een nieuw industrieterrein moet worden gedaan. In de vergadering van de commissie Economie van december herinnerde de SP-raadsfractie de wethouder daar nog maar eens aan. Wat de fractie betreft, gebeurt er niets onherroepelijks totdat die studie is afgerond en besproken in de raad. Het idee achter Wijkevoort is dat het een zogenaamde Maintenance Campus wordt: Een verzamelplek van bedrijven op het gebied van onderhoud, reparatie en revisie, vooral op luchtvaartindustrie gericht.
Wethouder Möller van Economie wil de al jaren bestaande vage plannen voor een nieuw industrieterrein concreet maken. Het terrein ten zuidwesten van Tilburg moet Wijkevoort gaan heten en luchtvaartgebonden bedrijven aantrekken. Er heeft zich een geïnteresseerd bedrijf aangemeld en nu heeft de wethouder haast met het starten van de planologische procedure. Want naar zijn zeggen is er op bestaande bedrijventerreinen in Tilburg niet veel ruimte meer voor nieuwvestiging. Dat is volgens de SP-fractie zeer de vraag.
De SP betwijfelt of zo’n nieuw terrein nodig is en daarom wil de fractie een overzicht van nog te vergeven ruimte op bestaande bedrijventerreinen. Woordvoerder Veerle Slegers: “Tilburg moet daarnaast regionaal overleg voeren en zelfs met andere gemeentes samenwerken bij het benutten van nog bestaande ruimte en het eventueel aanleggen van nieuwe terreinen.”Volgens Slegers is er tot nu toe Brabantbreed nog veel te weinig bestaande ruimte voor hergebruik klaargemaakt. En toch leert de praktijk dat veel gemeentes als een razende nieuwe bedrijventerreinen aanleggen, uit angst economische boten te missen. Maar juist door dat eilandjesgedrag concurreren gemeentes elkaar kapot. En ondertussen gaat steeds meer schaarse en voor mens en dier noodzakelijke groene ruimte voorgoed verloren. Slegers pleitte daarom voor overleg met de andere vier grote Brabantstad-gemeentes maar ook met andere collega’s in de regio.
Een ander groot bezwaar van de SP tegen Wijkevoort is de luchtvaartgebonden industrie die er zich zou moeten vestigen. Dat betreft zowel militaire als burgerluchtvaart, waarmee er dus ook oorlogsindustrie naar Tilburg komt. Nog een probleem is dat de luchthaven Gilze-Rijen nu al voor veel geluidsoverlast en milieu-belasting in Tilburg zorgt. Met een boel extra luchtvaartindustrie ernaast, zal die overlast alleen maar fors toenemen. Wethouder Möller zei toe op korte termijn met een overzicht te komen van uit te geven ruimte op bestaande Tilburgse industrieterreinen. Bovendien beloofde hij de resultaten van de nut- en noodzaakstudie in april aan de raad voor te leggen. Tot die tijd worden er geen besluiten genomen over Wijkevoort die niet meer zijn terug te draaien. Aan die beloftes zal de SP-fractie de wethouder houden.