Personeel Amarant voert actie voor betere CAO

13 februari 2009

Personeel Amarant voert actie voor betere CAO

Vrijdagochtend 13 februari voerden werknemers van zorginstelling Amarant samen met de vakbonden ABVA-KABO en NU ’91 actie voor een betere cao.
Actie bij Amarant voor een betere CAO
SP-raadsfractieleden Bart van de Camp en Veerle Slegers waren erbij om de actievoerders de steun van de SP over te brengen. In alle vroegte verzamelden werknemers zich bij de voordeur van het hoofdgebouw van Amarant aan de Bredaseweg om voorzitter van de Raad van Bestuur Ronald Helder de doorgang te blokkeren. Ze wilden hem confronteren met hun boosheid over het onderhandelaarakkoord cao-Gehandicaptenzorg dat op 4 februari is ondertekend door de VGN (werkgevers) en CNV Publieke Zaak.

Volgens de actievoerders is deze cao een vrijbrief voor werkgevers om onder het mom van schijnbare vrijwilligheid maatwerk en flexibiliteit te krijgen van hun werknemers. Alle voordelen van deze cao liggen aan de werkgeverskant. In de cao is geregeld dat werknemers een Persoonlijk Budget krijgen met bovenwettelijke vakantiedagen en de opbrengst van de afschaffing van leeftijdsafhankelijk verlof en vakantie-uren. Ook wordt de 55+-regeling afgeschaft, met een overgangsregeling. Verdere afspraken over invulling van het persoonlijk budget (bijv. een tijd-voor-tijd-regeling, de mogelijkheid om verlof te sparen, en duurzame inzetbaarheid) kunnen nooit meer worden gemaakt. Ook is onduidelijk hoe de overgangsregeling voor 55+ers eruit gaat zien.

NU91 roept alle medewerkers in de gehandicaptenzorg op om luid te protesteren tegen dit akkoord: Werknemers hebben recht op meer respect van hun werkgever. Bovendien wordt het werken in de gehandicaptenzorg er door dit akkoord bepaald niet aantrekkelijker op. Daardoor wordt het nog moeilijker dan het al is om goede zorgwerkers aan te trekken. De SP sluit zich daarbij aan: Niet alleen de kwaliteit van de zorg voor kwetsbare burgers wordt daardoor aangetast, ook de moeizaam opgebouwde rechten van werknemers worden met dit akkoord weer een stukje verder uitgehold. Veerle Slegers van de SP: “Dit is weer een voorbeeld van de aantasting van werknemersrechten waar de vakbonden samen met die werknemers door de jaren heen voor hebben gestreden. We lijken in ijltempo terug te gaan naar de tijden waarin werkgevers alle troeven in handen hadden en werknemers slechts onderbetaalde pionnen waren, naar believen in te zetten door hun baas zonder dat er naar hun behoeftes en belangen wordt gekeken.”

Slegers en van de Camp spraken ook met jonge Amarant-medewerkers die geen contract krijgen van meer dan 25 uur waardoor ze zich niet kunnen veroorloven het huis uit te gaan. Een andere medewerkster haalde de uitspraak aan van een VGN-baas die meende dat de mensen die bij staalbedrijf Corus zijn ontslagen gemakkelijk in de gehandicaptenzorg aan het werk kunnen: Alsof staalwerkers zomaar de zorg voor gehandicapte mensen op zich kunnen nemen waarvoor professionals jarenlang hebben gestudeerd en stage hebben gelopen!

De ABVA-KABO bood Amarant-baas Helder een Abraham-pop van koek aan om hem te wijzen op zijn verantwoordelijkheid voor de rechten van 55+ers. NU91 sloot de actie af met een schril fluitconcert: Werknemers fluiten hun baas terug. Omroep Brabant filmde de actie en maakte radio-opnames.

Meer info: www.nu91.nl