Referendum 4 juni: Nee tegen de Mall

26 april 2009

Referendum 4 juni: Nee tegen de Mall

cartoon
Hieronder de brijdrage van Veerle Slegers in het raadsdebat op 20 april.

Of de tegenstanders van het referendum het nou leuk vinden of niet: Het besluit is genomen om op 4 juni Tilburgers te laten stemmen over een nog nooit eerder voorgekomen plan waarover zij nog niet zijn geïnformeerd of geraadpleegd. Ook niet tijdens de campagne voor de raadsverkiezingen in 2006. Dat betekent volgens de SP dat de raad geen legitimatie heeft om voor Tilburgers een beslissing te nemen over de megamall.

Daarom is het referendum oftewel de volksraadpleging hier het enige aangewezen middel om een besluit te nemen. Ook al omdat het megamall-plan zo veelomvattend is en zo’n enorm effect zal hebben op de ontwikkeling van Tilburg, dat je als jezelf respecterend stadsbestuur het niet kunt maken om de bevolking er geen zeggenschap over te geven. De SP is voor zoveel mogelijk zeggenschap voor burgers. Zowel op kleine schaal -zoals in de nu lopende pilots buurtparticipatie waarin buurtbewoners kunnen beslissen over de inrichting van hun directe leefomgeving- als op de grootst mogelijke schaal van de megamall. Want ook dat project zal grote gevolgen hebben voor de directe leefomgeving van Tilburgers. En dus moet je hen laten meepraten.

Iedere volksvertegenwoordiger die zijn of haar rol een beetje serieus neemt, wil de stem van burgers laten horen in het stadsbestuur. Wie tegen het referendum van 4 juni is omdat hij bang is voor de uitkomst, is eigenlijk bang voor zeggenschap van burgers. Dan wil je wel vóór en over de hoofden ván burgers besturen, maar niet náást en samen mét burgers. Fracties die alleen voor referenda zijn als ze daarmee hun eigen zin kunnen krijgen, nemen burgers ook niet serieus. De fracties die tegen het mall-referendum zijn, zoals CDA, LST, GroenLinks en Algemeen Belang, beginnen nu een heel klein beetje op stampvoetende kleine kinderen te lijken die ervan balen dat niet zij maar de Tilburgse bevolking het recht heeft om te beslissen over de mall.

Wat ons betreft, gaan we nu samen (dat betekent dus alle politieke partijen in de Tilburgse gemeenteraad) aan de slag om Tilburgers te informeren over onze standpunten over de megamall. En om hen ervan te overtuigen dat het belangrijk is dat ze op 4 juni gaan stemmen, en dat hun uitspraak doorslaggevend is voor de besluitvorming over de mall. Op die manier kunnen we proberen een heel klein beetje vertrouwen terug te winnen van burgers in de politiek. Vertrouwen dat niet alleen door de Tilburgse politiek maar ook door de politiek in het algemeen nogal eens wordt aangetast.

Duidelijk is dat de SP tegen de megamall is. Omdat het beter is om een sterke lokale middenstand te hebben en goeie kleinschalige buurtvoorzieningen, dan het allergrootste winkelcomplex van Nederland waar alleen een handjevol beleggers brood in ziet. Het is beter om in crisistijd investeringen in het centrum en de wijken te doen zodat je je wijkwinkels en andere voorzieningen in de buurt overeind kunt houden en zelfs versterken. Wat nodig is juist omdat er toch al steeds meer voorzieningen uit de wijken verdwijnen: Kijk maar naar de postkantoren en de kleinschalige buurthuizen en de huisarts en de school om de hoek. Het is gekkenwerk om die buurtvoorzieningen en het daarmee samenhangende buurtleven nog verder onder druk te zetten dan ze nu al staan. Alleen omdat een paar rijke beleggers op zoek naar rendement en een paar politici op zoek naar prestige zo’n hachelijk avontuur willen wagen waar enorme onzekerheden en twijfels over bestaan.

De omvang van de megamall en de locatiekeuze (het voormalige MOB-terrein in Tilburg Noord) gaat ook grote gevolgen hebben voor de kwaliteit en de kwantiteit van de natuur in en om de stad. De gekozen locatie in Noord is groen en ruimtelijk en een deel van de natuur daar valt onder de ecologische hoofdstructuur. Dat betekent dat de natuur daar belangrijk is voor het voortbestaan van vele soorten dieren en vegetatie. Een complex van 100.000 m2 daar neerzetten met miljoenen auto’s die heen en weer rijden is niet alleen tegen landelijke en Europese afspraken maar ook een aantasting van de natuur in Tilburg. Om nog maar te zwijgen over de luchtkwaliteit.

De SP zegt: Bij twijfel niet inhalen. Dat noem je het voorzorgsprincipe. Verstandige mensen stemmen op 4 juni voor een sterke middenstand, voor kleinschalige buurtvoorzieningen, voor leefbaarheid en levendigheid, voor natuur en ruimte in en rond de stad en in de wijken. En dus stemmen ze tegen de megamall.

Dossier Mall
Platform Stop de Mall