Veteranendag

21 juni 2009

Veteranendag

Remi Poppe De jaarlijkse Veteranendag in Tilburg vond plaats op zaterdag 20 juni in het Willem II-stadion. De SP zet zich sinds jaar en dag in voor erkenning van veteranen en hun zorgen. Zo werd SP-Tweede Kamerlid Remi Poppe vrijdag 3 april jongstleden gevraagd door twee Bosnië-veteranen om hen het Draaginsigne Gewonden (DIG) op te spelden.

Het DIG is een teken van erkenning voor militairen die lichamelijk en/of psychisch gewond van een uitzending terugkeren. Veteranen moeten dit DIG echter wel zelf eerst aanvragen. Een treurige gang van zaken die volgens de veteranen, en Remi Poppe, snel moet veranderen.

Draaginsigne gewonden

Alex Seeger en Vincent Heinhuis zijn veteranen die als militair in 1994 en 1995 in voormalig Joegoslavië dienden. De impact van deze missie veroorzaakte het posttraumatisch stress syndroom (ptss). Alex en Vincent zijn zoals zo veel militairen lichamelijk uit de oorlog teruggekeerd, maar in hun hoofd woedt nog dagelijks de strijd. Poppe noemt het een enorme eer dat zij hem vroegen om de insignes op te spelden.

Opspelden draaginsigne

De uitreiking vond plaats in het gebouw van de Tweede Kamer in Den Haag. De locatie is gekozen omdat daar de besluiten worden genomen tot uitzenden van militairen. “Ik hoop dat hiermee ook de mogelijke gevolgen voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van uitgezonden militairen meer onder de aandacht komt. Deze twee veteranen verdienen naast deze insigne een betere nazorg, extra respect en dank van de Nederlandse samenleving, ” aldus Poppe.

SP wil onafhankelijke klachtencommissie voor veteranen

Remi Poppe’s pleidooi: “Honderden ex militairen die op missie zijn geweest slapen slecht, zien afgrijselijke ervaringen ’s nacht steeds weer terug. Hun gezin gaat naar de knoppen, ze raken aan de drank of drugs en kunnen zich niet of met moeite handhaven in de gewone samenleving. Dat heet Post Traumatisch Stress Syndroom. Uit de vele gesprekken die ik voerde met veteranen is mij wel duidelijk geworden dat het pas ingestelde Landelijk Zorgsysteem Veteranen niet werkt. Veteranen worden van het kastje naar de muur gestuurd.
Onlangs vond een zeldzame uitreiking plaats van een Militaire Willemsorde voor heldhaftig optreden tijdens vuurcontact met Talibanstrijders in Uruzgan. Dat kreeg veel media aandacht. Niet in het minst dankzij de inspanningen van de afdeling voorlichting van Defensie. Veelal heel jonge militairen die lichamelijk of geestelijk gewond van een missie terug komen, kunnen zelf een Draaginsigne Gewonden (DIG) aanvragen. Over de uitreiking van het DIG hoor je helaas nooit veel.
Ik probeer al een tijd, samen met invalide geraakte veteranen, om aandacht voor deze gevolgen van oorlogsmissies te krijgen. Een motie die ik indiende in de Tweede Kamer, om een onafhankelijke en deskundige klachtencommissie voor veteranen en hun naasten in te stellen, is door een meerderheid aangenomen. Staatssecretaris De Vries wil echter (nog) niets weten van een onafhankelijke klachtencommissie.“

Indië-herdenking Tilburg

SP-fractievoorzitter Veerle Slegers legde eind mei namens de gemeenteraad van Tilburg een krans bij het Indië-herdenkingsmonument. Ze schreef over de tot nadenken stemmende bijeenkomst op haar weblog: “Destijds moest de teruggekeerde soldaat aan de Nederlandse staat de deken vergoeden waarin hij in Indië zijn stervende kameraad had gewikkeld. Zestig jaar later stuurt Nederland nog steeds onwetende jonge mensen naar onduidelijke oorlogen om er “orde op zaken te stellen”. Sommigen van hen komen niet terug. Zij die wel terugkomen zijn voorgoed getekend. Wanneer leren we de lessen van de geschiedenis…”

Fractie-blog: Indië-herdenking
Remi Poppe reikt draaginsigne gewonden uit