Tilburg krijgt leegstandsverordening

19 mei 2010

Tilburg krijgt leegstandsverordening

Dat was de belangrijkste uitkomst van het debat over kraken, woningnood en leegstandsbeleid in het Tilburgse krakers-alternatieve-cultuurbolwerk Hall of Fame georganiseerd door het Krakerscollectief in samenwerking met de SP Tilburg.

De lijn van het debat was voorspelbaar: de VVD hamerde op de bescherming van het bezit, als grondrecht, De andere debaters vonden dat die bescherming onder bepaalde omstandigheden aangetast mag worden: namelijk bij langdurige leegstand, zeker om speculatieve redenen. Net zo voorspelbaar was dat de tegenstanders het op dit punt niet met elkaar eens werden.

VVD, PvdA, GL en SP bleken het uiteindelijk wel eens over de wenselijkheid om ook in Tilburg wat aan leegstandbeheer te gaan doen. Op dit moment is, zelfs bij gemeenteraadsleden, nauwelijks iets bekend over de harde m2 leegstand van kantoren, winkels en bedrijfspanden en het aantal leegstaande woningen. De Wet kraken en leegstand biedt straks een -zij het smalle- wettelijke basis voor een leegstandsverordening, met een meldingsplicht en de mogelijkheid voor de gemeente om na een jaar leegstand zelf een gebruiker voor een gebouw voor te dragen.

De vier partijen hebben samen een meerderheid in de gemeenteraad, dus kon ik concluderen dat het debat een zeer concreet resultaat had opgeleverd. Dat de VVD-raadsleden ook nog beloofden om op bezoek te gaan bij een aantal kraakpanden was de slagroom op de taart. De liberalen moeten uitkijken dat ze niet te populair worden in anarchistische kringen!