SP roept raad op krakers in Tilburg met rust te laten

16 juni 2010

SP roept raad op krakers in Tilburg met rust te laten

Onlangs is de Wet Kraken en Leegstand aangenomen in de Eerste Kamer. Deze wet maakt kraken strafbaar en krakers “crimineel” . De SP-fractie in de Tilburgse gemeenteraad vindt dit onredelijk en contraproductief voor de lokale samenleving. Krakers vragen aandacht voor een maatschappelijk probleem en zijn zeer dikwijls sociaal en betrokken bij de lokale samenleving. De nieuwe wet brengt ook veel administratieve druk met zich mee voor de gemeente. De SP-raadsfractie roept hierbij dan ook alle partijen in de Tilburgse gemeenteraad op om zich uit te spreken tegen de actieve handhaving van de Wet Kraken en Leegstand. Raadslid Hans Kokke: “We rekenen zeker op de steun van de partijen die landelijk in de Eerste Kamer tegen deze wet gestemd hebben (PvdA, Groen Links en D66).“

De Wet Kraken en Leegstand zou volgens de SP niet actief gehandhaafd moeten worden omdat hij het probleem van de leegstand niet oplost. Kokke: “De wet vergroot eerder de leegstand. Veel mensen komen op straat te staan en zullen ervoor zorgen dat de woningnood nog groter wordt. De politiecapaciteit die al beperkt is, zal nog verder onder druk te komen staan als agenten moeten worden ingezet om het kraakverbod te gaan handhaven. De gemeente moet niet worden opgezadeld met meer dure bureaucratie.” Kokke wijst ondermeer op Tilburg de inmiddels drukbezochte weggeefwinkel Noppes van het Krakerscollectief. “Uit kraakactiviteiten zijn in Tilburg veel andere zeer gewaardeerde initiatieven voortgekomen die inmiddels tot de gevestigde orde behoren: 013, Paradox, etcetera.”

De Raad van Kerken heeft zich uitgesproken tegen de antikraakwet die ze onchristelijk noemt en ingaand tegen het recht van elk mens op geborgenheid en een dak boven het hoofd. Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is de antikraakwet een veel te zwaar middel tegen nauwelijks bestaande overlast. Leegstand aanpakken door de eigenaar financieel aan te pakken werkt volgens de VNG beter dan een verordening en meer handhavingsplichten.

Kokke wijst ook op het advies van Actal, het landelijke Adviescollege Toetsing Administratieve Lasten. Volgens Actal veroorzaakt de wet “forse administratieve en bestuurlijke lasten voor gemeenten in verband met het opstellen van de leegstandverordening en het treffen van leegstandsbeschikkingen, het opzetten en bijhouden van het leegstandregister, het voeren van gesprekken met eigenaren van leegstaande panden, het doen van een verplichtende voordracht en de last onder dwangsom procedure.” Pikant detail: VVD-wethouder Roel Lauwerier werkte voor zijn wethouderschap voor Actal. De VVD was vorig jaar één van de indieners van het wetsvoorstel dat nu door Actal zo negatief wordt beoordeeld…

SP staat niet alleen in haar streven om de anti-kraakwet niet te handhaven. Ook in andere steden ( Zwolle, Rotterdam en Breda) zijn er al oproepen en initiatieven van diverse partijen ( PvdA, Groen Links, D66 en SP) om deze wet niet te handhaven. In Utrecht is al een motie aangenomen door een grote meerderheid van de gemeenteraad om het college op te roepen om het kraakverbod niet te handhaven. Het college in deze stad was het daar roerend mee eens en heeft de motie overgenomen. Dus Tilburg kan volgens SP’er Kokke niet achterblijven: “Laten we een gezamenlijk signaal afgeven aan het toekomstige kabinet tegen handhaving van een contraproductieve wet die mensen onnodig criminaliseert en gemeentes onnodig belast. Zeg samen met ons Nee tegen het kraakverbod!”.