Nóg meer koopzondagen bedreiging voor kleine middenstanders

1 oktober 2010

Nóg meer koopzondagen bedreiging voor kleine middenstanders

Winkeliers uit het Midden- en Kleinbedrijf en het Grootwinkelbedrijf hebben grote moeite met het wetsontwerp dat D66 en GroenLinks ontwikkelen met het doel het aantal koopzondagen te verruimen. Ook in Tilburg willen deze partijen het aantal koopzondagen nóg verder uitbreiden. Met name zelfstandige en kleine middenstanders komen hierdoor in grote problemen. SP raadslid Corrie Laming: ‘De landelijke brancheorganisaties MKB en Detailhandel Nederland steunen de verruiming. Echter, ze zijn ‘vergeten’ te onderzoeken wat de leden-ondernemers hier zelf van vinden. Daarom steunen wij de petitie van de Stichting tegen Verruiming Zondagopenstelling en hebben zelf een enquête voor Tilburgse middenstanders op onze website gezet’.

Tilburgse winkeliers kunnen hier terecht voor de enquête om zelf aan te geven of ze voor of tegen een verruiming van de zondagsopenstelling zijn. Laming: ‘Alle antwoorden zullen we meenemen in het debat dat de gemeenteraad binnenkort zal houden over dit onderwerp’. De Ondernemersfederatie Tilburg benadert haar winkeliersverenigingen, maar niet alle middenstanders zijn daarbij aangesloten.

Ook lang niet alle consumenten zitten te wachten op een 24-uurs economie. ‘Door oneerlijke concurrentie verdwijnen juist de kleinere winkels uit de wijken en dorpen. Dat is een forse aanslag op de leefbaarheid. Niet iedereen wil gedwongen worden straks boodschappen te moeten doen in een paar mega-supers of winkelketens die de concurrentieslag overleven’, aldus Laming.

De Stichting tegen Verruiming Zondagopenstelling somt op haar site onder andere de volgende belangrijke argumenten op: De meeste ondernemers willen of kunnen niet 52 weken lang 7 dagen werken; Hun personeel wil (of kan) niet op nog meer zondagen werken; Uit concurrentieoogpunt zullen steeds meer winkels genoodzaakt zijn om open te gaan als anderen dat doen (en dat betekent voor meer kosten, maar niet meer omzet...) en bij verruiming zullen beleggers nog meer verplichtingen qua openstelling gaan opleggen.

Tegen Verruiming

Enquête voor winkeliers