Geslaagde actieweek Noppes

30 maart 2011

Geslaagde actieweek Noppes

Weggeefwinkel Noppes heeft het pand aan de Lange Nieuwstraat 53, zoals afgesproken vóór 1 april, vrijwillig en bezemschoon verlaten en kan terugkijken op een geslaagde actieweek. Komende woensdag is de Weggeefwinkel overigens gewoon weer open, maar dan aan de Hart van Brabantlaan 39.

De druk bezochte benefiet ten gunste van Weggeefwinkel Noppes afgelopen vrijdag in de Hall of Fame is een zeer geslaagde avond geworden. De opbrengst is gebruikt om de kosten van het kort geding tegen de voorgenomen ontruiming en de verhuizing naar de nieuwe locatie af te dekken.

De manifestatie van afgelopen zondag waarbij het Willemsplein voor één dag werd omgedoopt tot 'Weggeefplein´ is met honderden bezoekers een groot succes geweest. Tevens is een petitie voor het behoud van de Weggeefwinkel maandagmiddag officieel overhandigd aan burgemeester Noordanus. Dinsdagmiddag zal de al bijna 900 handtekeningen tellende petitie worden besproken in het College van burgemeester en wethouders.

Onderhandelingen met woningcorporaties, makelaar LBB Naber en de gemeente, gericht op tijdelijk gebruik van leegstaande panden, hebben tot dusver helaas nog niets concreets opgeleverd. Vandaar dat de vrijwilligers van Noppes, met het oog op het directe voortbestaan van de Weggeefwinkel, zichzelf genoodzaakt zagen om in te gaan op het aanbod vanuit een kraakpand. Het nieuwe onderkomen aan de Hart van Brabantlaan 39 is gekraakt door een autonome groep die de benedenverdieping aan Noppes ter beschikking heeft gesteld. Ook kan gebruik gemaakt worden van de parkeergelegenheid op het terrein. Weggeefwinkel Noppes zal geopend zijn op de gebruikelijke tijden, te weten woensdag-, donderdag- en zaterdagmiddag van 13:00 tot 17:00 uur.

Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om de ontwikkeling van het plan genaamd 'Tilburg Talent Square' te dwarsbomen. Tegen de tijd dat er wordt begonnen met de uitvoering van het plan zal de Weggeefwinkel vrijwillig vertrekken. Uiteraard hoopt Noppes al eerder een gebruikersovereenkomst te kunnen sluiten met één van de genoemde onderhandelingspartners.