SP winnaar verkiezingen in Tilburg, coalitie grote verliezer

9 maart 2011

SP winnaar verkiezingen in Tilburg, coalitie grote verliezer

Als het vorige week gemeenteraadsverkiezingen waren geweest in plaats van provinciale, zou de SP de derde grootste partij zijn in Tilburg. Omgerekend zou de SP nu dik 6 zetels in de gemeenteraad hebben in plaats van de huidige vier. De PvdA, de grote winnaar van vorig jaar, is nu de grote verliezer. De sociaaldemocraten zouden maar liefst vier van de elf zetels inleveren. Daarmee zouden ze nog maar één zetel meer hebben dan de SP. Sowieso verliezen drie van de vijf Tilburgse coalitiepartijen fors.

Het CDA zou nu één raadszetel minder hebben (van zes naar vijf) en ook GroenLinks verliest er één (van vier naar drie). D66 blijft, geheel tegen de landelijke trend in, gelijk op vijf zetels en de VVD boekt slechts een kleine winst van één zetel. Dat betekent dat slechts één coalitiepartij een magere winst van één zetel boekt en de andere fors verliezen (of in het geval van D66 gelijk blijft). De zittende coalitie in Tilburg lijdt daarmee een fors verlies van vijf zetels. De PVV zou bij gemeenteraadsverkiezingen nu ineens met vijf zetels in de raad komen. Het opkomstpercentage lag ook in Tilburg flink hoger dan gebruikelijk bij provinciale verkiezingen: 46,5%. In 2007 was dat nog maar 35%.

De landelijke politiek heeft in de afgelopen campagne steeds benadrukt dat de verkiezingen een test waren voor het VVD-CDA-kabinet. Volgens SP-fractievoorzitter Veerle Slegers tonen deze ontwikkelingen in elk geval dat mensen hun ongenoegen hebben willen uitspreken over het regeringsbeleid. “De uitslag laat daarnaast zien dat veel kiezers genoeg hebben van de gevestigde orde-partijen die zichzelf en elkaar steeds het balletje blijven toespelen in plaats van te luisteren naar de signalen uit de samenleving.” Volgens Slegers geldt dit ook voor de plaatselijke politiek: “De onvrede onder Tilburgers over onbegrijpelijke keuzes van het college als het sluiten van vijf buurthuizen en een uniek museum is ongekend groot, en ook dat is zichtbaar in de verkiezingsuitslag van vorige week. Ook in Tilburg rekent de kiezer hard af met de zittende coalitie.”