Meldpunt Wmo inkomensafhankelijke bijdrage

5 maart 2013

Meldpunt Wmo inkomensafhankelijke bijdrage

WMO hulp aan huis per 1 januari 2013: VEEL MINDER EN VEEL DUURDER!

Als u via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning WMO hulp aan huis ontvangt heeft u eind november 2012 van de gemeente Tilburg een brief ontvangen wat er allemaal gaat veranderen. Als u ook via de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten AWBZ zorg aan huis ontvangt heeft u eind december 2012 van het Centraal Administratie kantoor CAK een brief ontvangen dat de maximale periode bijdrage 2013 omhoog gaat.

Omdat de gemeente Tilburg verantwoordelijk is voor de WMO in Tilburg bepaalt de gemeente wat u moet gaan betalen. De gemeente gaat per 1 januari 2013 het bedrag incasseren wat u voor de hulp aan huis moet gaan betalen. Voorheen incasseerde het CAK de kosten voor WMO hulp aan huis EN de kosten voor de AWBZ zorg aan huis. Dit is dus nu gescheiden. Het is nu zo geregeld dat het hebben van een eigen vermogen mede bepalend is voor wat u moet gaan betalen voor de hulp die u ontvangt.

Emile Roemer:”OUDEREN KRIJGEN DE REKENING VAN DE DUURDERE ZORG”.

Juist de ouderen en jongeren die hulp aan huis en zorg aan huis ontvangen moeten op steun uit de maatschappij en op solidariteit kunnen rekenen.
Omdat de WMO voorziening een Tilburgse aangelegenheid is kan de SP-fractie Tilburg de gemeenteraad en de wethouder mogelijk op andere gedachten brengen. Maandag 18 februari jl. heeft een SP-lid tijdens de commissie “ Sociale Stijging” de commissieleden toegesproken.
Veel commissieleden stelden hierbij de vraag “om hoeveel mensen gaat het die financieel extra belast worden en in de situatie verkeren dat het eigen vermogen anders aangemerkt dient te worden”? Om het aantal mensen zichtbaar te maken hebben wij uw hulp nodig. Wij vragen u daarom de onderstaande vragen te beantwoorden of contact op te nemen met SP Afdeling Tilburg. Daarvoor heeft de SP-afdeling Tilburg een meldpunt ingesteld. Tevens staat er op dinsdag 26 februari in het Brabants Dagblad een groot artikel dat aan deze problematiek gewijd is en is aangegeven dat er een meldpunt is. U kunt als volgt contact opnemen met de
SP-Afdeling Tilburg :

Per telefoon op: 013 - 580 23 20
(Dinsdag 5 maart en Donderdag 7 maart ) op onderstaande tijden:

10:00 tot 12:00 uur.
14:00 tot 16:00 uur.
19:30 tot 21:00 uur.

Ook kunt u hier onze enquête invullen.

Voor de hulp en zorg aan huis die u ontvangt heeft het Centraal Indicatiebureau Zorg CIZ een indicatie afgegeven voor een bepaalde tijd. Als de indicatie voor hulp aan huis afloopt moet u 4 weken daarvoor bij Loket Z een nieuwe indicatie aanvragen. Tot aan die nieuwe indicatie verandert er niets. Het financiële probleem waar u na ontvangst van de nieuwe indicatie tegen aan kunt lopen is als volgt te omschrijven:

1) U ontvangt een aantal uren hulp aan huis,
2) U ontvangt maandelijks uw inkomen dat belasting technisch gezien in box I valt
3) en U heeft nog een eigen vermogen dat belasting technisch gezien in box III valt.
4) Middels een IB 60 verklaring afgegeven door de belastingdienst staat vast wat uw verzamelinkomen in 2011 is.

Het totale verzamelinkomen uit Box I en Box III bepaalt dan wat u moet gaan betalen voor de hulp aan huis.

FOUT ZEGGEN WIJ

U kunt namelijk op veel manieren in bezit zijn gekomen van uw vermogen. U kunt de hoofdprijs hebben gewonnen in een loterij, of u kunt een erfenis hebben ontvangen, of u kunt het gewoon gespaard hebben of u kunt, en daar gaat het hier over, een schadeloosstelling van de verzekeringsmaatschappij hebben ontvangen. Dit gebeurd vaak bij ongevallen waarvoor iemand anders aansprakelijk is. Dit bedrag bestaat dan meestal uit compensatie voor verlies aan arbeidsvermogen (inkomen), smartengeld en bijdragen in de extra kosten die zijn ontstaan ten gevolge van een ongeval. Dit speciale deel van het eigen vermogen dient te worden aangemerkt als bijzonder vermogen en niet meegenomen te worden in het verzamel inkomen. Dit kan dan resulteren in een lagere bijdrage, mogelijk gaat het om honderden euro’s per periode voor de WMO hulp aan huis. Daar gaat de SP-fractie Tilburg zich voor inzetten. Maar daar hebben wij uw hulp bij nodig. Neem contact met ons op en/of vul de hieronder gestelde vragen in. In de nabije toekomst zullen wij u informeren wat we kunnen en wat we gaan doen.