zaterdag 8 juni 2013 demonstratie tegen de bezuinigingen in de Langdurige Zorg in Amsterdam

10 mei 2013

Zorg of geen Zorg that's the question!

Zorg Geen Markt roept u op om op zaterdag 8 juni 2013 naar de demonstratie tegen de bezuinigingen in de Langdurige Zorg in Amsterdam te komen!

Zaterdag 8 juni 2013 is een belangrijke dag om kleur te bekennen en u aan te sluiten bij de demonstratie tegen de plannen van het kabinet rondom de langdurige zorg.

De Tweede Kamer komt op 10 juni 2013 bij elkaar om over de plannen in de langdurige zorg te spreken, dus 8 juni is hét moment om u luid en duidelijk uit te spreken over de plannen die er liggen.

Wat zijn dan die plannen in het kort:
Enorme verliezen in de thuiszorg. Sluiting van verzorgingshuizen, het drastisch verminderen van dagbesteding, forse ingrepen in de GGZ en de gehandicaptenzorg, en ernstige vermindering van het Persoons Gebonden Budget (PGB).

Gevolgen:
Door de enorme ingreep in de thuiszorg verliezen 170.000 zorgvragers hun broodnodige thuiszorg en mogelijk meer dan 50.000 mensen verliezen hun baan.. Daarnaast komt de toegankelijkheid en de kwaliteit van de zorg voor ouderen, de GGZ, en de zorgvragers in de gehandicaptenzorg ernstig onder druk te staan. En mensen kunnen door vermindering of afschaffing van het PGB geen eigen keuzes meer maken in de geleverde zorg.

De oproep aan de Tweede Kamer voor het debat op 10 juni 2013:
De Kamerleden zullen kleur moeten bekennen: kiezen ze voor kwalitatief goede zorg en werkzekerheid? Of voor enorme verschraling van de zorg en massaontslag?

U kunt tijdens de demonstratie op 8 juni laten horen hoe belangrijk kwalitatief goede en toegankelijke zorg en baanbehoud voor u is.

Steun de langdurige zorg:
Het komt er nu op aan, de zorgprofessionals en de zorgvragers in de thuiszorg en de overige langdurige zorg moeten gesteund worden. Dankzij eerdere acties in de thuiszorg zijn de bezuinigingsplannen in de langdurige zorg aangepast. Sommige bezuinigingen zijn uitgesteld en verzacht. Corrie van Brenk, voorzitter AbvakaboFNV en kandidaat voorzitter FNV zegt hierover: 'Dit is een bewijs dat actie loont. Maar het is natuurlijk nog niet genoeg. In de thuiszorg wordt nu niet 75 procent, maar 40 procent weggesneden. Nog steeds verliezen 170.000 mensen hun thuiszorg en nog eens tienduizenden ouderen en gehandicapten dagbesteding of andere zorg. Dat kan natuurlijk niet.'

De gevolgen van de bezuinigingen in de langdurige zorg, worden nu al vaak opgevangen door huisartsen, fysiotherapeuten, wijkverpleegkundigen en zorgprofessionals in instellingen en ziekenhuizen. Er wordt opgemerkt dat er veel te weinig goede en doeltreffende zorg geleverd kan worden.

Demonstreer allemaal mee:
Kom naar Amsterdam en neem collega's en iedereen die de langdurige zorg een warm hart toedraagt mee. De actie is van 12.00 uur tot 15..00 uur. Het programma staat binnenkort op: www.strijdvoorthuiszorg.nl en uiteraard ook op de website van Zorg Geen Markt: www.zorggeenmarkt.nl.

Abvakabo FNV zet gratis busvervoer in vanuit verschillende plaatsen in het land.
Opgeven voor 8 juni en busvervoer: http://www.abvakabofnv.nl/Formulieren/aanmelding-8-juni