Hoorzittingen Kinderopvang

7 juni 2013

Hoorzittingen Kinderopvang

Afgelopen maandag 36 vonden de hoorzittingen kinderopvang plaats in de Tweede Kamer in Den Haag. Hier was ik bij aanwezig om mijn visie op de toekomst van de kinderopvang uiteen te zetten.

Sprekers uit het werkveld zaten eigenlijk gedurende de dag behoorlijk op één lijn. In de toekomst moet kinderopvang een basisvoorziening zijn die voor iedereen toegankelijk is en waar zoveel mogelijk samenwerking is tussen scholen, kinderopvang en peuterspeelzalen. Uiteindelijk zien we één organisatie met deze verschillende voorzieningen onder een dak, waar ook zorg en welzijn een duidelijke plaats hebben zonder dat er sprake is van een duur betaalde management toren. Een mooi beeld, een “revolutie” voor de toekomst…

Mijn belangrijkste boodschap was dat de kinderopvangbranche onder zware druk staat. Kinderen worden hiervan de dupe. In deze tijd is het moeilijk om kwaliteit te behouden, kennis en kunde vloeien weg door een groot aantal ontslagen. Ouders kunnen kinderopvang niet meer betalen en zoeken, begrijpelijk, oplossingen die de portemonnee beter passen. Helaas voor de kinderen niet altijd ideaal. Door de stapeling van bezuinigingen door het rijk wordt het steeds moeilijker goede opvang te bieden. Overal, maar met name in de wijken waar het het hardste nodig is zal deze ontwikkeling in een later stadium voor extra kosten gaan zorgen. Het is goed om naar de toekomst te kijken, maar de toekomst begint nu, stop de afbraak van de kinderopvang.

SP kamerlid Paul Ulenbelt zei:
“We staan op het dak van een huis te kijken naar een stip op de horizon…alleen het huis staat in brand”.

Wat we precies vanuit de Haagse politiek kunnen verwachten is nog erg onzeker, maar dat er wat moet of gaat gebeuren lijkt wel zeker. Als SP houden we het goed in de gaten en nieuwe ontwikkelingen zullen we ook snel melden.

René Spieringhs (Raadslid SP Tilburg)